|
|
|
|---|---|
|
Har planer på att köpa en ny E46 med så låg bensinförbrukning som möjligt. Min första tanke var en 316i (115 hk) med en bensinförbrukning som låg på 0,71 vid blandad körning. Men fick reda på att 318i (143 hk) har en marginell skillnad i bensinförbrukning (0,72) jämfört med 316i och då med fler hk. Visst lockar 318i mer med sina flera hästar och med nästan samma förbrukning på pappret. Min fråga är hur stor är den verkliga skillnaden i bensinförbrukning mellan dessa bilar, verkligheten brukar te sig annorlunda än det som står på pappret. Då jag kör väldigt långa sträckor dagligen så är varje centiliter betydelsefull för ekonomin. // Ash | |
|
Om du kör väldigt långa sträckor dagligen så är svaret 320d. Annars så spelar det nog ingen roll vilken du väljer med tanke på bensinförbrukningen. Dock så lär 318 hålla värdet bättre då 316 inte är direkt jätteeftertraktad. /T.P. |
|
|
Håller med T.P. om du kör långa sträckor dagligen så är det en 320d -02(150hk) som är mest lämplig! Och den är inte speciellt slö heller då den är snabbare än både 316 och 318! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
| Jag har en 316 -99, kollade precis förbrukningen på en långkörning 80 mil. Jag körde väl mellan 100 och 150 km/h och gjorde en hel del omkörningar och det landade på 0.75lit/mil. Det är inte illa pinkat tycker jag....... Men tillverkarens siffror stämmer sällan.... | |
|
316i e46 går faktiskt riktigt fint, blev mycket positivt överraskad. Blev däremot mycket besviken på 320 (-99). Inget varvillig och dåligt vridmoment men tyst och bekväm dock. Har tyvärr inte provat 318 e46 men jag har höga förväntningar. |
|
| Blev också positivt överraskad av 316i...riktigt trevlig motor faktiskt. 318i med nya motorn på 143 hk är också en mycket trevlig bekantskap...dessvärre skiljer det ju ganska mycket i pris mellan dessa modeller | |
|
Bagarillo: med den körstilen du beskriver ligger min bil på ganska exakt 0.8. vid långkörning. De trodde jag aldrig innan jag köpte bilen. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
cdabox |
Ash, jag har en 316 och jag kan säga att jag varit nere på så lågt som 0.56 när jag körde en sträcka på 40 mil. Så jag kom utan problem fram o tebax på en tank....that's cheap to me =) Och det där med eftertraktad...ja jag vet inte, har man en "full smetad" så går det nog bra, jag har det mesta som går att ha förutom M-optik då jag tyckte det kändes töntigt på en 316. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
| 0,56! låter ju otroligt bra. Själv har jag aldrig varit så lågt trots att min bil på papperet skall dra 5% mindre än en 316-01. Med den nya 316 spisen är du ju i så fall nere i 0,5 l jämnt. men det beror som sagt helt på hur du kör. | |
| låt det bli en 318i.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.