AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.882

Köra i Europa

Sida 2 av 2
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Får tacka för alla tipsen..det som gör att man blir lite rådvill är ju bla.att när man tittar på vägkarta så är det ju rena gyttret med vägar så till slut ser man inget ändå...vägkartan över Sverige är lättare..*S*

Vill bara lägga in min kommentar på Guide Rouges vägbeskrivningar. De har en tendens att ge vägbeskrivning till exakt den byn då man ska svänga av. Om man sedan ska köra på den beskrivningen så skyltar de inte mot den stan, man måsta alltså hitta en lagomt stor stad i rätt riktning att åka mot. De är ju inte så duktiga att sätta ut vägnummer förräns du liksom redan är på just den vägen ;)

Allt självupplevt och efter 16 timmar sträckkörning är du inte lika tolerant mot felnavigeringar och förlorade 30 minuter.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Skyltningen brukar ju vara rätt ok ..jag körde dragbil i forna öst av och till början på 80...där du där kunde man vara lycklig om man hittade en skylt nån gång

Jag och tjejen ska äntligen ut på bilsemester i sommar.. tänkte åka danmark-tyskland-frankrike (främst champagne distriktet).. har aldrig kört i dessa länder förut och det är ju inte så lätt att planera en resa då.. Finns det några bra guider för sådanna resor? Jag vill gärna besöka ringen i tyskland också...

/Jimmy
Länk
BMW735IA: Det finns tidigare denna tråd en länk till Via Michelin som är nya Guide Rouges vägguide.

När det gäller lokala guider använd de gröna guiderna från Guide Michelin (kostar runt 200 spänn i de flesta boklådor) där finns tips på sevärdheter, mat och vin, allt du behöver alltså ;)

Sedan finns en högupplöst Guide Michelin kartbok (2cm/km) i typ A2 format som har varenda liten väg utmärkt. Detta om du inte har en Navi och Frankrikeskivan då.

PS. Jag har använt Guide Rouge och Guide Michelin omväxlande ovan men jag vet att de bytt namn och tagit olika ansvarsområden. Hur som helst hoppas att det är till någon hjälp.
ja får väl köpa en bok med sevärdigheter kanske.. mest intresserade av BMW relaterade ställen i tyskland och sköna kurviga vägar i france..

tack...

/Jimmy
Länk
BMW735IA: I dessa gröna böcker finns även rekommenderade vägar och just "scenic route" kombinerat med tecknet >, >> eller >>> längs vägen betyder definitivt serpentinväg och "spirited driving".
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I just Champagnedistriktet finns det många sköna kurviga vägar.
Åkte där i somras.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Några fler än jag som testat N75/85 som går i mellan Grenoble-Cannes. En av de underbaraste vägarna jag har åkt ivf. Rekomenderas starkt!

Mvh. Patric

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Route Napoleon? Många gånger, men bara en bit efter Digne i år.
Den är mycket trevlig!

Hej,

Jag tänkte också ta en sväng genom Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike i sommar. Vi tänkte ta tält med oss och bo på campingar så mycket som möjligt. Nån som har erfarenhet av om det funkar lika smidigt som här hemma eller är även tältplatser på campingar fulla mitt i sommaren så man måste boka en massa i förväg osv?

/Micke
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Tips till alla som ska köra i europa.

Köp tyska Adac´s kartbok... Finns inget bättre, värt vartenda öre...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.