|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag måste ev.ge mig iväg till Spanien och flyg finns bara reguljärt från sthlm nu dyrt som fan..jag har inte kört bil i Europa på ca 25 år nu..Men här måste det väl finnas många som vart ute och hämtat bilar..en del säger åk över Paris så står det skyltat Spanien ner till Biaritz och in den vägen..det närmaste måste ju vara till Mulhouse..vidare Frankrike sedan följa kusten till Malaga..eller är det så att det skiljer på betal och inte betalväg på det ena eller andra alternativet....samt kan man med gott samvete ge sig iväg på sommardäck nu eller bör man låta sina dubbfria sitta på..det har ju vart konstiga snöväder den här vintern inte bara i Sverige... | |
|
Hej du, Det beror ju helt och hållet på vart i Spanien du vill till. Berätta så får du svar.. *BAWORAK* |
|
|
Glömde en sak: Dyrt eller ej till Spanien med flyg men nog blir det betydligt billigare än att ta bilen iaf. *BAWORAK* |
|
|
Kolla på sterlingticket.com, de har iaf resor till Alicante och Barcelona. Rätt bra priser också! *Best Man Wins* ________________ Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
Ska till Malaga tror jag skrev det...Sterling ticket är ok men inget bolag har flygning från Sthlm alla har uppehåll härifrån till slutet April...så det är bara reguljärt som gäller kostar ca 12 tusen..går bara golfresor nu och enbart från köpenhamn eller GBG och totalt fullbokat.... |
|
|
En grov uppskattning är att det kostar ca 400-500 att åka betal från Mulhouse -> (typ) Nice. Gjorde den resan sensommaren 2001 och det är att föredra då man kan *snitta* 145-150 pga att det faktiskt är väldigt lite trafik. Det är definitivt högre än det du kan göra genom Tyskland. Så fort du tar dig av betalmotorvägen blir det genom varenda lite by, trevligt och pittoreskt ett tag men 40-50 max går det att köra genom byarna, man åker ju nästan inne i hallen hos de som bor där, alternativt i lagårn ;) Gav väl inte så mycket info bortsett från en liten kostnadsuppskattning. |
|
|
Har du även tittat på alternativ som tåg eller buss? Magnus |
|
|
Ja..tåg finns inte till Malaga..buss går väl att hitta...problemet är att kan den här gången inte vara låst till en fast hemresebiljett..och lika så dit kan det bli snabbresa..har en närstående som bor där och är dålig. Å sjutton menar du det CoolBlue är det lite trafik efter Mulhouse...för Tyskland har väl då inte blivit mindre sen jag var där sist 25 år sen...men sen då är det betal bara i Frankrike..???..Spanien har ju kanonmotorväg i Malaga..det är ju den som går till Mulhouse..och att köra på den i Malaga kostar inte en cent.. |
|
|
Vad jag menar är att fransmännen/tyskar inte till någon större utsträckning åker på betalmotorvägen. De tar Route National vägarna som oftast är ganska parallellt gående med betalvägen, men som jag sa det tar tid genom varje by. Du behöver inte betala ett öre (om du inte vill) för att ta dig genom hela Frankrike till Spanien. Jag indikerade bara kostnaden att susa fram på betalmotorvägen ;) Och naturligvis betalar man med kort ... |
|
|
Dom har ganska fina övriga vägar som ovanstående sa, ofta nästan bredvid eller i samma riktning som autorothen. Franska motorvägar är ofta underbara!! Ett tips är ju att skriva upp en färdväg på en lapp. Gjorde jag i somras. Städer som mål på vägen och vägnummer! Kan inte gå fel! (Jo i Holland o Italien för där skyltar dom så pissigt att det inte hjälper med div lappar). mvh |
|
|
Bara ett ex av många. Fast vilka datum du vill åka vet jag inte... Du kanske vill ha en öppen biljett? Länk /Erik |
|
DanTheMan |
Kolla www.ticket.se finns ca 2 miljoner resor tor till Malaga för under 4000 kr |
|
Hallå dan!,...som jag sa högre upp..det funkar inte från sthlm jan- slutet april...har redan talat med Ticket..do hänvisade bara till reguljärt nu |
|
|
Jo då Stavros..bra ide att skriva upp som du säger..man kan söka färdväg på nätet och få utskrift på vägnr.såg jag också.... |
|
|
Se: Länk 821 SEK i vägtullar. Avstånd 3665 km. Beräknad körtid 35 timmar och 48 minuter. Internet är en användbar pryl! Mvh Björn |
|
|
balmgren: Herregud vilken underbar sida!! Tack för det! |
|
|
En bra sida för att räkna om Miles osv : Länk /Jimmy Länk |
|
|
Bra tips med Michelinguiden. Tänk bara på att här rekommenderar man den kortaste vägen och inte den snabbaste som jag ser det. Mitt tips är att köra så långt som möjligt i Tyskland för att slippa vägavgifter. Att först köra A1 och sedan A7 i Tyskland söderut och vika av A5 mot Frankfurt och sedan Karlsruhe för att slutligen gå mot Mulhouse(F) i södra tyskland är ett bra alternativ. Att det kan vara köer i Tyskkland är ju ett känt faktum men kör man vid rätt tidpunkter så brukar det inte vara några större problem. Sedan föredrar jag själv Motorvägar i Frankrike eftersom (som nämnts tidigare) Route National oftast går rakt igenom alla samhällen. Vad man däremot bör undvika är att köra igenom Paris som Michelinguiden föreslår (A3). Kör hellre en av de yttre ringarna som tex. N104 (tror jag den heter). Där är det bara att stå på. Att jag rekommenderar detta är pga att jag körde lastbil just i dessa två länder i flera år och därmed har ganska stor erfarenhet av var "trafikfällorna" ligger. Tyvärr var jag aldrig i Spanien men har ett par bekanta som bodde där några år och enligt vad dom har sagt så ska man absolut köra motorväg där. MVH: Stefan _________________________ Länk |
|
|
Instämmer med Sahlin angåede Michellin. Lita inte blint på dess beskrivning utan jämför gärna med en uppdaterad och bra vägkarta. Shell har en liknande tjänst (Geostar) som matade fram 2 sidor med vägbeskrivningar för att ta sig från malmö till kalmar. Enda anvisningen jag hade behövt vore "kör ut på ringvägen. följ skyltarna mot kalmar" "fortsätt så tills du nått kalmar" ;-) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Gto80 kortaste väg till malaga är: kör A1 förbi Bremen,håll A1 tills den tar slut.följ sedan skyltning Trier väg 51.strax innan Trier sväng ut på Autobahn riktning Luxenburg.Tanka sedan i Lux(billigt).Fortsätt sen mot Metz,Nancy.Efter det kör mot Lyon. Kör mot centrum,efter att du kört igenom en lång tunnel(Tunel de fourviere)även kallad Peugot-tunneln,kör mot Marseille. I Orange svänger du av mot Barcelona. I spanien följer du bara A7 mot Tarragona,Valencia forts mot Malaga. Lycka till!! Länk Länk |
|
|
Jag glömde skriva att det är betalvägar i Spanien också! men det är det värt!!!! Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.