AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Silentblocken E34

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hur kollar man om Silentblocken (bakvagnsbussningarna) är slitna på en 525i -90? Jag känner inga tendenser till glapp i bakvagnen när jag kör som t.ex. att bilen "vobblar." Men när man står still och lägger i ettans växel och släpper upp kopplingen till drag-läget så smäller det till ganska rejält från drivlinan eller vart det kommer ifrån. Jag misstänker Silentblocken, men jag vet inte hur man undersöker dessa. Hur "ser" man under bilen om de är slitna? Kan man känna i bärarmar om de är slitna? Man kan väl göra bytet själv? Vad kostar dem på BMW? Någon som har lite erfarenheter att dela med sig??? Tack för ordet.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
det som smäller till kan vara kardanen..kolla stödlagret ifall det är slut.

silentblocken vet jag inte riktigt hur du ska se om de är slut. På min så kände jag som en "knuff" bakifrån när jag släppte gasen. Du kan ju alltid hissa upp bilen och bända/känna lite försiktigt med en kofot el. dyl så kanske du ser.

De kostar runt 400 riksdaler. Byta dem själv, ja. Jag gjorde det...hemskt! Men kika under "mekartips" där finns en guide har jag för mig. BMW tar runt 1500,- för att byta.
Om du ska göra det själv kan ja rekomendera en luftdriven hugmejsel typ större för att ta bort dom gammla. Sen ska ju dom nya pressas i. Och det kan vara lite jobbigt om du inte har en lyft. Jag använde lyft och en växellådslyft för att pressa i dom å det gick ganaka smidigt. Men det tar ju ett par timmar om man inte gjort det förut.
ac
47
ace(CPC)
525 24V -91
BMW tar 2200:- för o byta det........
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Tack för era tips! Jag har liksom en "knuff" bakifån när jag släpper gasen och ett smäll när jag gasar igen. Det är säkert silentblocken som är kassa. Ska även kolla upp stödlagret, men vart hittar jag det? Sitter det 2 st? Ett på vardera sidan av kardan eller?
lagret sitter PÅ kardanaxeln ungefär vid mitten av densamma!

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Ska undersöka detta... Är det denna som kallas "Hardyskivan."?
nä, hardyskivan är en gummikoppling som sitter mellan växellåda o kardan.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter som dåliga silentblock skulle vara ditt problem.
Du kontrollerar dom genom att hissa bilen i bakvagnsramen (den feta balken bak som förbinds med karossen genom silentblocken) tills hjulen lyfter från marken. Nu ser du om gummielementet separerat eller är sprucket.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Hej med lite mekvana och ett garage går det utmärkt att göra det själv .
Jag gjorde det på ca 75 minuter och då gjorde jag felet, att ta bort avgassystemet helt i onödan :(
Det man behöver är en, borrmaskin en bra 8 mm borr , polygrip för borttagning .
Till ditsättningen så går det åt diskmedel (mycket) en hydraldomkraft och tungan rätt i munnen.

Efter borttagandet av 2st m8 skruvar och en stor mutter så
slog jag in ytterkanten på dom gamla blocken. Med borrmaskinen borrade jag genom blockets ytterkant (försiktigt.) sedan var det bara att dra ut dom gamla blocken. (hammare & skruvmejsel Kan behövas)

Sedan är det bara att göra rent. med diskmedels hjälp pressar du tillbaka dom nya blocken.
Bmw tar 2200kr för detta, lägg dom pengarna på något roligare :) LYCKA TILL !!!

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Steg ett går att förenkla kraftigt genom att bara värma upp balken runt blocket med gaslåga. Då brukar blocket trilla ut av sig själv.
Det funkar även bra att värma innan man trycker i det nya blocket, då kan man nästan trycka i det med handkraft, och dessutom sätter det sig bra när metallen svalnar!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
För att se om de är dåliga, sätt fingret vid metalldelarna intill blocken. Om det rör sig så det "glappar" när du ruskar på bilen kan de vara dåliga. Kan komma efter 10.000-20.000 mil.

Jag bytte själv med bmw´s avdragare. Jag fick låna verktygen mot lite fika. Använde dessutom en värmepistol så att gummit blev "hanterbart".

Lycka till!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.