AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.680

rensa katen på en 325...

Sida 1 av 2
Th
85
Thomas22
m535i E28
om man rensar katen eller tar bort den får man bättre ljud mer effekt???
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förmodligen ett något burkigare ljud, men oförändrad effekt!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

-BeeMWe-
Neeeej fel svar, vid högre varv blir det såklart lättare för motorn att skicka ut skiten och på det viset går den snabbare. Dock skulle jag inte rensa på en 94(om det var den du menade) för efter 1 jan 89 måste katten fungera.

Länk
Katten måste alltid fungera.

/T.P.
Th
85
Thomas22
m535i E28
vid besiktning kan man alltid slänga på en annan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Marginell effektskillnad!
Man måste se motorns alla delar som i ett system som helhet. Det är alltid den "svagaste länken" som kommer att vara gränssättande för effekten. Originalavgassystemet är rätt väldimensionerat på de allra flesta BMW-bilar, även med katalysatorn kvar.
Om man inte trimmar i övrigt, är det nästan meningslöst att bara rensa katalysatorn...
Handlar nog mest om placeboeffekt.

Mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Varför rensa katten om du ändå byter till besiktning. sätt dit ett rakt rör istället(mellan besiktningarna då).
Effekt , tja inte mycket om resten är original.
Th
85
Thomas22
m535i E28
har du provat med rören själv då?vika rör ska det va 2,5 tums eller 3 tums???
Är det ingen som tänkt på argumentet att man kanske vill behålla en fungerande katalysator eftersom det är *bättre för miljön*.?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har absolut inte provat att sätta dit ett rör, det ger ju ingen mätbar effekt förutom mer ljud och mer föroreningar.

Men du skall ju inte använda smalare rör en det som katten sitter på för då stryper du ju den, och större ger inget mer.
Se bara till att du har samma innerdiameter på röret som ytterdiametern på de rör som sitter där, senträr du röret utanpå och drar åt med avgasklämmor.
Själv har jag dubbla 3" hela vägen MED katalysatorer.
ID
13
IDUA_22
BMW M5 -92
Att ta bort katten kommer precis som någon här tidigare påpekade garanterat att öka effekten. Katalysatorn är en rejäl flaskhals och avgaserna bromsas där. Mottryck för motorn är viktigt, men inte i den mängd som katalysatorn ger.

Jag provade själv för ett år sedan att passa in ett rakt rör där katten egentligen skall sitta, på den Audi Coupé 2.3E jag hade då. Lyckades inte få det riktigt tätt i anslutningarna, så bilen lät som en rally bil, men visst märktes skillnad, Framför allt på toppfart, då motorn har rejält höga varv. Hade jag jobbat med röret mer, för att helt eliminera läckorna hade resultatet blivit mer kännbart.
Att spekulera i hästkraftsökning genom att byta avgassystem, men sedan låta orginalkatten är synd. Finns race-katalysatorer till skapliga priser, som klarar SBP´s gränsvärden.

Varför fortsatte jag inte att köra med det raka röret då?? Rykten (kan inte borga för att detta är sant) sade att om polisen vid en s.k. "flygande besiktning" skulle finna röret, åker man på böter modell saftiga. Ingenting jag ville chansa på för runt 10-15 hästar som bytet skulle ge.

Kizz rulez!!!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det känns lite som att nedvärdera BMW som biltillverkare när man vill ha det till att man bygger motorstarka bilar, men monterar katalysatorer som stryper effekten.
Katalysatorerna jag har på min bil används även till bilar med mindre och svagare motorer, trots detta och hyfsad trimningsgrad har jag inte lyckats få högre effekt genom att ta bort katalysatorerna.
Vissa bilmodeller kan ha katalysatorer som begränsar effekten något, men såvitt jag vet har inte BMW stått för någon av dessa...

Jeppe

Tog bort katten på min första bil (325 ´88) märkte ingen som helst skillnad.

/T.P.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min bil tappade effekt vid 5500rpm och sen plockade jag bort katten och då drar han fint ända till varvstoppet......

sudden
säger samma sak som deejaywasp kapade ut katten så drog den fint till varv stoppen.Sen att den låter vassare får man ta som man vill

Th
85
Thomas22
m535i E28
nån som har en bygge tips med 2*3 tums rör till min 325 skulle hjälpa mycket,har redan en supersprint slutburk men är ej nöjd med ljudet så jag skulle va riktig tacksam för tips...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skulle kanske tillägga att det jag sagt tidigare gäller en fullt frisk katalysator. Är en katalysator skadad på något vis kan den tänkas strypa flödet...

Jeppe

31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
skrota och jag har väll för mej att dom inte kan säga någontin sbp för att du har en tom burk i stälet för den där katen så på morsans risiga opel körde jag ett spet i genom och dom klagar inte på sbp

Livet börjar vid 180
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
thomas22: finns ingen direkt anledning att bygga med grövre än dubbelt 2" system om du inte vill ha resonanser vill säga...

318 grabben: att sbp inte säger så mycket kan bero på att bilen kanske är äldre än -88 då katten väl inte behöver funka även om den sitter där. (stämmer det Jeppe?)

Diesel-räsern
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det stämmer inte alls. Det beror nog snarare på att man inte kan se om katalysatorn är tom eller inte.

Jeppe

Nöjd E30 ägare
Jesperado, måste bara säga att du har en underbar "signatur" :)

Mvh Nils

Tycker om att höra sexan sjunga ut sin ljuva sång:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.