AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
772

Kablage baklucka

Hejsan,
Är ny här men.........Undrar om någon kan säga mig var kablarna till vänster högt upp vid sidan av bakluckan går? (Touring) Verkar vara skadade. Kan dessa kablar orsaka felmeddelanden typ "lampfel" i LKM:en?
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Välkommen!
Jag vill minnas att det var där jag fick skarva om ett par kablar när slingorna i bakrutan inte ville funka. Två kablar i en flätad "skyddsslang".

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hej..det är ett vanligt fel att kablarna går av på Toringluckan..och det kan ge dig helt fantastiska fel..som att den låser upp sig när du kör eller när du kommer ut på morgonen så är bakluckan öppen..samt konstiga saker med lyset....det absolut bästa är att hos BMW köpa en ny härva..en på varje sida..sen kapar du och löder inne i sidofacken..kablarna kommer ner vid baklyset innanför luckorna...skarva uppe vid skenan är utan överdriva ganska svårt..det är dessutom en speciell sladd som är ganska mjuk.....härvorna går på 1300 kr per styck på BMW
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kabeln till bakrutan ligger utanför de andra går i den böjda metallbågen som man sprättar isär med en mejsel..jag försökte skarva min rutkabel flera ggr.men det funkade inte bra..så jag böt även den 300 kr..den är skarvad med kontakter alldeles innanför genomföringen i bakstolpen..
Bra svar från samtliga.
Detta är en riktig sjuka på E34t.

_____
Micke
Länk
Länk
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jasså du Micke har även du haft problemet..*S*..det som jag tycker var mest jävligt med att att byta kablarna är att klädseln måste bort och att alla plastknoppar håller ju naturligtvis inte..och det visar sig vara lögn i själva fan att lyckas köpa nya på BMW...dom lag till och med en beställning från Tyskland den har jag väntat på i 6 månader nu..dom plasthakarna som håller kabeln på bakluckan gick också av flera st.finns naturligtvis inte att köpa..så jag gick in i en elbutik och köpte några såna här små klisterblock som elektriker använder för att kunna stripa upp kabel på metall...funkade mycket bättre än orginal .

Också värt att veta..det är noga med Chassienummer när man beställer dom här kablarna..har man taklucka så är det inte riktigt lika...något jag råkade ut för och dessutom fick bekräftat från BMW..Hmmmm...och ändå går ingen av sladdarna till takluckan
Tack för svaren.....Provade att skarva igårkväll. Funkade inte bra. Säkert av på flera ställen. Tror att det sabbar "balansen" i elsystemet........gissning. Det är bara att köpa nytt.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Gör det du det är bäst...köpekabeln är helt komplett med kontakter bara att plugga in i luckan..men har du fått fel på ena sidan så får du det säkerligen på den andra med...det är lite mindre sladd på högersidan 9 st. tror jag det var 16 st om jag inte minns fel på vänster men bägge härvor kostar lika mycket..det är lite puligt att få ner den i stolpen sen men bind en tråd i den gamla så har du nåt att dra med..det som tar längst tid är luckklädseln
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kablarna är hyfsat dyra dock... själv skarvade jag samtliga på vänstersidan (16 st), det är i själv böjen högst upp som kablarna tar stryk. Det är lite mer jobb att skarva dem, man måste i stort sett lossa lika mycket (bör sedan byta 3-4 dm av varje kabel), men med en lödpenna och lite krympslang så går det...

------------------
Always Diesel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.