AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.650

Motorproblem BMW 750 -96

st
54
stt
740iL -99
Jag har en BMW 750 -96'a som börjat ticka direkt efter kallstart, en minut senare går den fint vilket fått mig att fundera lite på de hydrauliska lyftarna. Har någon bytt dem och är det något man ska tänka på?

Är det "bara" att lätta på kammen och dra upp dom gamla hydraulstängerna och stoppa ner nya i hålen eller är det något att tänka på? Det sista jag vill är att få ett motor-haveri pga. felaktigt gjort reparation...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Börja med att åka till verkstan och byt till ny fin helsyntetolja och filter. Om det är de hydraliska lyftarna( kan låta om bilen stått ett tag eller börjat gå 25k + mil alt inte fått ny olja på ett tag)Bil&Motorteknik 087110687 Per Larsson är en stabil prick som fixar det mesta Spec på BMW. Hydr lyftare är oljefyllda. Har bilen stått ett tag eller har gammal/ dålig olja kan de börja låta likväl som naturligt slitage. Skulle inte tro att det är något att oroa sig för.
Mvh
Asken
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har hänt mig flera gånger särskilt vid oljebyte. valvoline delsynt tror inte det är något att oroa sig för. har haft 3st 750 88a 92a 95a

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Asken.
Har du koll på vilken typ av olja han häller i ? Mig veteligen så kör han med Agip delsyntet om man inte begär annat.
Den oljan var rena hälsokuren för min motor ivf., då den tidigare tickade ordentligt vid kallstart i sent höst klimat (under ca 5 grader). Den oljan som jag hade sen tidigare var en Castrol syntet.

Mvh. Patric

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Krutis får Castrol TWS men det är specialorder:) Agip helsyntet tror jag, delen kör han väl på 318-88 och senare, detta är dock gissning. Fråga:)
Asken
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag skall förbi någon dag framöver och köpa en påfyllningsflaska till kommande Europa semestern. Då får jag svart på vitt vad det är.

Mvh. Patric

Länk
vad menar ni med ticka?
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Är detta ett standard problem på denna modell eller gäller det alla bilar med hydraliska lyftare?
Hur kan tickandet försvinna beroende på syntet/delsyntetolja?
Kan man förebygga så man slipper detta problem?
st
54
stt
740iL -99
Att byta olje-sort känns mer som en "temporär lösning", är det ingen som har erfarenhet av att byta de hydrauliska lyftarna?
Scheckheft
Hej
Här finns lite mer att läsa:
Länk
Hade ett lätt tickande på min förra 740. Åkte till BMW och de sa att det inte var någon fara. Att byta skulle gå på ca 8000:- .

/Scheckheft
st
54
stt
740iL -99
Nu har jag gjort en del saker som kanske kan hjälpa andra...

1. Jag bytte olja till en tjockare delsyntet-olja, resultat: Knappt märkbar förbättring.

2. Eftersom jag även hade en del "klegg" under oljepåfyllningslocket MEN INGET klegg på stickan bytte jag vevhusventilations-ventiler. Efter det går motorn jättefint, inget tickande och inget mer klegg.

Jag pratade med ett par meckar på BMW i Solna och fick som svar att "vevhusventilationen skulle ha något med tickandet inte är troligt, byt HVA-element, mao. de hydrauliska lyftarna."

Att byta HVA-elementen skulle kosta 180:- per styck, dvs gånger 24 i en V12:a...

Kostnad för byte av vevhusventilation 700:-

Resultat: Jättebra, inget tick...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.