AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
742

svårt köra rakt

Mårten Gås
hej!

min 320 touring 89:a har stora problem att köra rakt i landsvägsfart... mormors fiesta från samma är är tom bättre på denna punkt, nått måste väl vara galET? lämnade in den hos bmw i alingsås för en hjulinställning... det blev bättre men inte bra. Dom hittade inga andra fel...

nån som kan säga nått om detta ?

tack på förhand

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Oftast så lutar ju vägbanan ner mot diket för att vatten ska rinna av. Så om bilen drar åt höger är det ganska normalt.

Däck som möjligtvis är i dålig kondition el. kanske aningen för breda. Gör otrolig skillnad på nya gentemot slitna däck om man vill att bilen inte ska vara spårkänslig. Styrarmslagring/bussningen är kanske utsliten, blev bättre på min förra bil när jag bytte dito pryl. Men jag är ingen expert, hoppas det löser sig iaf...

MvH.
Thomas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du rätt ET på fälgarna? Har du mindre ET än original, spårar bilen oftast pga ökad hävstångseffekt på styrlederna.

Breda däck är oftast mer spårkänsliga än smala.

Allmän kondition i hjulupphängningen kan också spela in som tidigare inlägg påpekar.

Mvh
Mårten Gås
vinterdäcken är 185/70 14 tror jag... sprillans nya (regummerade) på orginal fälgen.. (rätt ET) sommardäcken är 195/60 14 och vad jag vill minnas så var problemet inte lika stort då som nu...

känns som det "reycker" en del i ratten också.. om det nu säger nått....

Alldeles för lågt däckstryck kan medförsa spårkänslighet också.
Gemini__
Kan säga att regummerade däck knappast gör saken bättre iaf, inget att rekommendera om man vill vara säker på att bilen ska uppföra sig 100%-igt...tyvärr

Bara att vänta tills sommardäcken slängs på da =)

Mvh:
Tompa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.