AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.807

hur vet man att vattenpumpen är hel? m20

Sida 2 av 2
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
idag hände det nåt som kanske har löst problemet, trots att det är det tråkigaste som kunde hända!
oljepåfyllningslocket hade lite "klägg" på sig när jag som vanligt tittade efter att gjort ett försök ! då torkade jag bort det och provade en gång till att köra för att se om det återkom!
den här gången var det precis fullt av gägga.
det måste väl betyda att det är vajsing med toppen eller toppackningen (men vilket av dom)?
jag gjorde även ett kompprov som visade 12/12/12/12/10/11 om det kan ha någon betydelse?

jimpen
Len
Kolla att urluftningen från ventilkåpan fungerar! Sitter en slang på kåpan, som kan lossas för att kolla om det är täppt. Kanske behöver du sedan ta av kåpan för att göra rent.
Om topp-packningen är paj, så kommer det kanske in avgaser i kylvätskan, finns visst mätare för att detektera gaserna i kylvätskan.
Rätt eller fel, men för vissa modeller rek. för luftning att man ställer bilen brant uppför. sätter på full värme och fläkt samt varvar motorn på ca 3000 varv.
Vet ju ej om detta löser probl. för dig, ifall det finns värre fel.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
svintoleffe
Om det är fullt med klägg där så är det antingen toppen eller topplockspackningen.
På min bil så böt jag topplockspackningen för många gånger då vet det toppen.
När du har plockat av den så åk till en motorrenoverare så får han provtrycka den.
Synd att du bår så långt bort annars så hade jag gärna hjälpt med toppen ,men allting går att lösa.
Om isånt fall så skicka ett mail till mig .
Om inte så hjälper jag dig över nätet.
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
svintoleffe:
varför bytte du packningen flera ggr?
menar du att en provtryckning visar ganska säkert om toppen är hel eller trasig?

Len:
menar du att urluftningen skall kunna ha med "gäggan" att göra och att bilen blir av med vatten?

tackar och bockar för svaren jag fått och förhoppningsvis får!

jimpen
Len
Med urluftningen menar jag att om det "bara" finns ett litet problem (med fuktsamling) i motorn, så kan det lösas om ventilationen blir fri. Men är det verkligen typ topplockspackningen
(plus event. snedvriden topp) som orsakar både kylvätskeförlust och förorenad olja, så är det ju bara att ta isär och reparera/byta så mkt som behövs. Tyvärr verkar ju detta vara fallet nu.
Sedan behöver du förstås vara säker på att vattenpump, termostat et.c. är okej, innan du kör igång efter reparationen.
Lycka till!

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
svintoleffe
När jag pratade med firman som kunde provtrycka.
Så sa han att det finns en risk att det inte märks när dom trycker den, men oftast så märks det faktist.
Jag bytta packningen många gånger på grund av att jag var dum faktist hade jag lyssnat på en av mina kompisar efter andra gången så hade jag bytit topp istället.
Som man brukar säga peppar ta i trä det verkar ju hålla nu så .
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
som sagt var, jag får nog börja skruva isär sk-ten imorgon i alla fall!
var och köpte packningar idag så nu är det bara att hoppas på att jag klarar mig undan med det!
pump och termostat bytte jag faktiskt för nån vecka sen!
tror ni att man måste plana toppen innan jag sätter dit den, eller är man dumsnål om man inte gör det? vill ju komma undan så billigt som möjligt!

jimpen
svintoleffe
Ta en lång vinkelhacke och lägg över hela toppen då ser du om den är skev.
Är det skev då måste du nog tyvär plana den.
För iannat fall finns en STOR risk för att du får in vatten igen i den.
Hoppas du inte glömde att köpa pinnbultar För det är så kallade sträckbultar.
Som man helst ska byta igen efter att man har tagit isär toppen.
Sen ska toppen dras första gången i newton sen 90 grader två gånger.
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
jag pratade faktist med en polare om det där med pinnbultarna och han sa att det inte var nödvändigt, men om det nu är sträckbultar som du säger så kanske jag får byta dom i allafall?
vad hander om jag inte byter, går dom lättare av andra gången man använder dom?
svintoleffe : du som bytt packningen flera ggr kanske har ett hum om vad dom kostar?
svintoleffe
Det som gör att man igenlige ska byta dom.
Det är ju för att i detta verk du vet ju inte om ägaren före dig har satt ditt dom gamla bultarna.
Man kan använda dom två gånger men det är inte så säkert efetr som att det är sträckbultar.
Dom kostar ungefär 200-300 kr.
Sista gången jag bytte på min då stratade bara jag motorn och märkte att det kom vatten in i den ,sen rev jag den då kunde jag använda mina pinnbultar igen.
MEn som sagt det är säkrast att byta tycker ialla fall jag.
Det som menas med str'äckbiultar det är att dom str'äcker på sig när man drar åt dom sen en gång.
Sen när manm har lossat på dom och drar igen så kan man dra mycket mer med dom då sträcker dom ut sig i materialet.
Hoppas att du förstod det jag skrev.
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
gag fattar tugget!!!!

jimpen
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
jag och inte gag!

jimpen
svintoleffe
Hoppas allt går bra för dig.
Ca
30
Carlson
520i 24V E34 1992
blev det bra när du bytte packningen?
har precis samma problem med min bil.
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
det svaret får jag till helgen ! har varigt på semester , så det har inte blivigt någe meka på ett tag!
jag lovar att meddela ett svar när jag har bytt!

mvh jim

jimpen
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
svaret blev ja!
nu går bilen som en klocka igen!

(carlson):lycka till om du gör samma sak

jimpen
Bj
19
Bjuris
BMW 320i Coupé -92, special
Har haft precis samma problem. Det är vattenpumpen helt klart. Original är skovlarna på pumpen av plast, och min hade gått av från axeln vilket gjorde att den snurrade med lite grann ibland och ibland var det tvärstopp. Eftersom det är plast så skramlar det inte eller nåt sånt heller. Lycka till!

svintoleffe
Det var ju bra att det löste sig för dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.