AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.808

hur vet man att vattenpumpen är hel? m20

Sida 1 av 2
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
finns det något enkelt sätt att se om vattenpumpen fungerar?
har bytt motor i bilen och de bara kokar hela tiden. värmen i coupen är kass, vissa slangar är kokheta ,andra jumna!
har bytt termostat och luftat bilen ett flertal gånger. hur länge ska man behöva lufta den? jag får för mig att "luftvattnet" som kommer ut vid luftskruven kommer av att den kokar och inte av att vattenpumpen ! jag har läst flera tidigare inlägg och gjort därefter men inget funkar för mig!

någon sa att det kan va toppen eller toppackningen men den ryker inte speciellt och oljan är skysst!
svintoleffe
Du kan ju ta och känna upp och ner på vatten pumpen glappar den mycket är den slut.
Min glappade bra mycket så det var bara att byta.
När jag luftade min stod jag och först klämde på slangarna, ett bra tag sen öppnade jag skruven och då hörde jag ett pyss ljud. Sen när det var borta då skruvade jag igen och det fungerade för mig.
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
hur lång tid ca tog det för dig att lufta?
jag tycker det kommer lika mycket vatten som luft, och det betyder ju att vattnet måste ta slut till sist!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
När min vattenpump pajade, dröjde det inte en minut mellan det att jag fyllt på med vatten och den kokade igen. Då var det rotorn i pumpen (plast) som lossnat från axeln. Slangar med olika temperatur tyder på dålig cirkulation = dålig pump.

jimpen82
325icA -95
320i -85
tackar så mycket för svaren! då ska jag åka och byta får vi se om det kanske kan vara den som spökar!
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
De flesta v-pumpar har ett s.k sippringshål. Kommer det ut kylvätska där så är det ett tecken på att v-pumpen sjunger på sista versen

MW-guru
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
var sitter sippringshålet ?
droppar det bara eller rinner det när det pajat?

jimpen
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

lånar tråden lite.

vart sitter luftningsskruven som svintoleffe skriver om?
svintoleffe
(rawsezx
Luftningsskruven sitter uppe på termostathuset på min e30 var försiktig när du skruvar den blir lätt gäng paj.)

jimpen82
Det tog inte alls lång tid för mig att lufta vet inte säkert men, men jag stod och klämde mycket på slangrna.

Jag vet inte om dettta är så nyttigt men man kan hälla i bra varmt vatten tillsammasn med glykol då öppnar termostaten då får man inte lufta så mycket.
Jag gjorde det på min och det fungerade.

Men som sagt vet ej om det är så nyttigt.
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
det är bra att jag får nya råd , för min j-vla bil bara kokar fast jag bytte vattenpumpen och termostaten (provade även utan termostat för att se om det blev bättre! men det gich ett tag sen var det samma skit igen. jag ska luta bilen mycket ikväll när jag luftar för det säger många att det ska hjälpa.

tack så länge!
svintoleffe
Innan den kokare får du uppe bra värke i värme paketet så att det inte stop där eller någonting.
Nu börjar jag värkligen att klia mig i huvudet.
För får du upp värke och bilen kokar då är det nog fläkteten.
Om du kör bilen så låt locket vara av till kärlet så att du inte får övertryck i systemet för då kan topppackningen gå.
Har jag för mig.Det låter precis som om du inte får cirlation på vattnet tycker jag.
Len
Gör det enklaste: Läs igenom "alla" gamla trådar om kylsystem, luftning et.c.
Det är troligt att det finns luft i systemet (i motor och i värmepaketet inne i bilen), då kvittar det hur många pumpar och termostater man byter. Experimenterar man tillräckligt länge så överhettar och skruvar man toppen också, då blir det riktigt dyrt..

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
(svintoleffe)
jag har även provat bilen kortare sträckor=90kmh ,bra kylning på kylaren den blir varm i alla fall!
nu har jag fått ytterligare tips om att det kan vara tändningen som påvekar värmen pga att den tänder för sent och hettar då snabbt upp toppen som jag förstod det!
jag är ju inget proffs på tändningsbiten heller så det blir väl till och laborera lite!
att jag inte byter toppackningen/toppen är pga att den inte visat några andra tecken på att den skall vara paj +att det ligger lite mer pengar ach arbete att göra det när man inte ens är hundra på att det är felet!
Len
Kanske är det inte fel på toppen eller packningen - ännu.
Om det finns luft i kylsystemet så blir kylningen och temp.indikeringen helt nyckfull.
I vissa fall, när man skall lufta ordentligt, så får man ställa bilen i ett ordentligt uppförslut, se till att ha någorlunda temp. och sedan varva motorn ganska bra (för att få fart på cirkul.), samtidigt som man succesivt fyller på med kylvätska så att det aldrig blir för låg nivå.
Skulle tro att det är sannolikare med kylproblem , än att det är tändnings-dito.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
svintoleffe
Len
Jag håller med dig om att det är nog mer luft i kylsystemet.
Det verkar ju precis som om du inte får tillräkligt med cirklaton på vattnet.
Jag har kört med många grader fel på min tändning och den kokade inte så det är nog inte felet.
Om du startar upp bilen och låter den gå ett tag på tomgång med locket av på kärlet.
SÅ klämer du på slangarna som du kommer åt ,sen stänger du av bilen så här du om det pyser ur slangen ifrån kylaren.
Det stod säkerligen och pös i tre minuter på min bil när jag luftade den.
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
har luftat så j-vla mycket så det måste vara skysst nu!!!!!
resultatet när jag åker med bilen är att värmemätREN står strax över normal ,men inte så att det stör!
värmen i coupen =0 ,tills motortempen sjunker då blir det varmt nagra sekunder ,sen går tempmätaren upp igen och värmen försvinner!
så håller det på (körde bara någon mil) tills jag stannar, då bubblar det lite i expkärlet sen är det tomt!
vad kan felet vara?
jag slarvade med att märka slangarna när jag bytte motor ,så jag vet inte om dom sitter rätt även om jag tycker att dom bara kan sitta på ett sätt!
är det någon som har eller vet var man kan få tag på någon enklare skiss över kylsystemet till m20 motorn så vore jag väldigt tacksam för en sådan (spelar det tex någon roll hur slangarna tillvärmepaketet sitter?)!

tacksam för flera ideer&svar!

mvh jim

jimpen
svintoleffe
Jag kan hjälpa dig med slangarna.
Den slangen som sitter ifrån toppen ska sitta underst.
Den slangen som kommer ifrån termostathuset ska sitta underst.
Det låter jätte skumt, hoppas att det här hjälper dig lite på vägen ialla falll.
svintoleffe
Jag och min pappa vi kan även tänka oss att det är topplockspackningen som har gått, bolmar bilen mycket när du har tempraturen så att den ligger bra till.
Efter som att vattnet bara försvinner hela tiden för dig.
Jag hade samma problem på min bil innan jag bytte topplock.
Den vitrykte på bra ,körde jag lungt då klarade jag mig en dag utan att fylla på.
Körde jag hårt då försvann det snabbt.
Kolla slangrana först.

ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
min bolmar obetydligt (inget), och det kan försvinna ca 1,5L på 10 min!

jimpen
ji
65
jimpen82
325icA -95
320i -85
det sjuka är att värmen i coupen bara kommer när värmen i motorn sjunker . det synns så väl när tempmätaren sjunker och varför ligger den runt strecket efter centrum på tempmätaren om ni förstår var jag menar, den brukar ju stå strax innan halv i vanliga fall på min bil!

svintoleffe: vilken slang skulle vara överst?

jimpen
svintoleffe
Det kommer en enda lång slang ifrån termostat huset,
Den slangen sitter under insuget går det en slang den ska sitta överst. Det är bara att följa den slangen hela vägen ända bak.
Du måste ju nästan ha hål i någon av dina slangar, om det försvinner 1,5 halvliter vatten på tio minuter.
Det låter ruskigt mysko tycker jag.
jag ska fortsätta och grubbla på dina problem, vill värkligen hjälpa dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.