AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.423

Var finns TRX däcken?

Sida 1 av 2
Var köper man billiga TRX däck?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad jag vet finns det inga billiga TRXdäck. Det är bara Michelin som tillverkar dom, om de fortfarnade saluförs. Och de kostar M U C H O D I N E R O S. Nån annan kanske vet om det finns någon annan tillverkare?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Lär visst finnas regummerade TRX däck. Jag sålde mina gamla 16 tummare till en kille som hade regummerade TRX däck på din kärra. Tål kanske att undersökas.

//Sahlin

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Avon HAR iaf gjort TRX-däck...vet inte om de gör det fortfarande. Fast jag vet inte hur brett deras sortiment är för när jag hade en bil med TRX-fälgar (13 tum) så fanns det inte till den, men 15 tum fanns iaf då. Vet många som hade dem på SAAB turbo och att de var betydligt billigare än Michelin....
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
eh...gick lite för fort där...menade ju alltså de storlekar som NÄSTAN motsvarar 13 & 15 tum....
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Jag har 4 st Michelin 200/60 VR390 på fälg 5/120 som du kan få köpa billigt. 6-8 mm mönster djup.
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Hmm...Tittade runt lite på kul. Det var lättare att hitta TRX-däck när jag hade min E28 528i för 5-6 år sedan. Det kan kanske löna sig att ställa frågan på www.citroen.nu. De har ett CX-forum där problemet bollas. Kanske finns det något SAAB 99/900 turbo-forum någonstans oxå. Det är väl i stort sett de modeller som haft TRX i någon större utsträckning. På www.master-tyres.se har de dock 190/65 390 för 579:-, men dels är det väl lite spinkigt dels är det väl inte det mest kända av märken och dessutom regummerat.

Mats E
BMWCS 3050
Paap Reeder
Hej!
Har själv fått detta tips.
<www.reifendirect.de>
Lycka till MVH /// Paap Reeder
Jompa
Hej på er!

Skulle någon vilja förklara för mig vad TRX däck är för något.

Hälsningar
Jonny

BMW= Bäst Man Wäjer
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Till Jompa:

Om jag inte missminner mej så var det någon (var det Michelin???) i slutet på 70: talet som kläckte den "ljusa" idén att man skulle använda sig av det metriska systemet när det gäller fälgar (och däck) i sället för tum. Därav de "konsiga" beteckningar som t.ex. 190/65 390. Fälgens diameter är således 390 mm.

Michelin var det första märket, och förmodligen det enda, (tror jag) att ta fram ett däck (TRX) för dessa fälgar. Tyvärr blev projektet ingen succé och därför självdog det. Således har det blivit en dyr historia att köra runt på TRX-däck i dagens läge, och för den som gör det kan man nog bara rekommendera att byta till fälgar med tum-mått.

Rätta mej gärna om något skulle vara fel.

//Sahlin

Paap Reeder
Hej!
Det är inte bara dimensionerna som skiljer utan även konstruktionsprincipen.
På TRX är idén med en extra kant i fälgen (fälghornet ser annorlunda ut) vilken försvårar att däcket "korvar av sig" vid punktering.
Tyvärr slog inte idén igenom pga av Svenssons ute i europa inte ansåg sig behöva denna finnes på sina Volvo (motsv) varför de små serierna gjorde däcket dyrt.
Den som läste tidningen i dag kanske såg att det skulle sparas 10000 liv i USA om folk hade rätt lufttryck i däcken varför myndigheterna nu skule inleda ngn sorts kampanj.
Montera TRX och Du kan med tomt däck köra normalfart i en rondell utan att kasa på ngn medtrafikant eller eljest förlora kontrollen.
Dyrt men säkert.
MVH /// Paap Reeder
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Fan, det där lät imponerande...
kanske man ska köpa en till uppsättning däck sen istället för nya fälgar/däck.

förresten så har jag nåt konstigt problem med mina TRX-däck. De förlorar balansen, har varit och balanserat 3 gånger på 1 år. Vad kan det vara för fel?
jag har Avon Turbospeed 220/55 V 390R
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Har samma dåliga erfarenhet av Avon-däcken. Tätt mellan balanseringarna och dessutom slets ett av däcken mycket fortare än de övriga tre.
Original Michelin TRX är klart bättre alternativ trots det högre priset.

Ulf W.
Paap Reeder
Hej!
Jag har en ytterligare erfarenhet angående TRX. Till BMWCS Stockholmssektionens förarträning på Tullinge i söndags -där man ordentligt kunde gnugga däcken i kurvorna-bytte jag mina rel nya däck mot en omgång slitna TRX-däck inför racen.
Jag har sedan tidigare monterat ett nytt regummerat TRX HB. VB monterade jag samtidigt ett nytt original TRX -Michelin.
Efter ca 1500 mil upptäcker jag nu att det reg däcket slitits ca 50% och det oreg är slitet ca 20%.
Dessutom har jag kunnat se en svag tendens till en begynnande separering av slitbanan på det reg-däcket.
Min rekommendation blir att inte prova reg alternativet -såvida inte Er gamla mormor skall köra bumsen i lugn takt.
Separationstendenserna tror jag kommer sig av några toppar på uppåt 220 kmh.
MVH /// Paap Reeder
pse
Jag har lyckats komma fram till ungefär följande:

TRX 415 går i stort sett inte att få tag på annat än Michelins egna nytillverkade. Det finns flera regummeringsföretag som har sådana i sina listor (bla. Technic, Galaxie, mfl.) men pg.a. brist på stommar att regummera så är leveranstiden över ett år (enligt vissa däckfirmor).

TRX 390 går att få tag på, men dess bredare, dess sällsyntare. 195:or är inga problem, där finns Galaxie, Technic, Dunlop, Rivab, Avon, mfl. (sabla Citroën gummi!!) 220 (och liknande) tror jag i stort sett bara finns att få från Technic och Dunlop, alla andra verkar ha slutat med dem eller helt enkelt gett upp allt hopp om att få fram stommar.

Jag tycker det är bara skit att man ska vara tvungen att vända sig till Michelin för att sko om sina 415. Fälgarna är ju så ruskigt snygga (även om mina fälgkanter behöver renoveras) att jag inte vill gå iväg och skaffa något annat till min 745:a...

Kan vi försöka få ihop en klump med folk som behöver TRX så kanske vi kan plocka ett lass (jag kan åka och hämta) från Tyskland? Vad säger ni??

Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Jag e nog med på det!! om det blir nya däck alltså..
Är det mycket billigare i tyskland eller?
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Förresten... om jag inte skulle få tak på bra däck tänkte jag köpa nya fälgar. Jag är ganska noga med utseendet så jag vill ha ett par som "passar in". Inte för stora utan hade tänkt mig dim: 225/60 15" eller 215/60 15, och fälgarna skulle kanske kunna vara BMW:s 15-ekrade turbinfälgar. Vad har ni för åsikter om det?
är det nån som har testat det på E23?
Robert V
... tjena killar ! ... lite sent om man ser pŒ eran inlŠggsdatum ! ... men nu behšver jag ŒxŒ TRX dŠck ! 240-45 ZR415 ... hade ni hittat nŒgra ?
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Kan vara intressant med en gemensam import.
Jag är med om priset håller.

Bert-Ola
BmwCS #2423
MION
TRX-däcken 240/45 R 415 finns för närvarande inte att tillgå. Michelin har lagt ner sin tillverkning av denna dimension.
Hos Technic (England), som är den enda regummeraren av denna dimension ligger tillverkningen nere pga. stombrist.

Mika Onnela
Däckcentrum i Gislaved
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag behöver 1st (!) 220/55 390R....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.