AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.517

Coca Cola i steroen!

Behöver tips på hur man enklast får bort coca cola spill ifrån steroen!Ej undertecknad lyckades spilla en stänk cola över min steroe, har en sony cdxmp30!Där det har satt sig är vredet man använder för att byta låt, snabbspola etc!Någon som har ett bra tips på hur man skonsammast tar bort detta spill?Är irriterande när man måste ta i extra för att lossa vredet!

/MVH Michael
hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
plocka isär o diska alla colaattackerade delar, akta bara så du inte diskar bort nåt kol från knapparna
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova sprite!
;oDDD

Skämt å sido, kan det funka med elektronikrengöringsspray!
Det brukar ta bort olika beläggningar utan att lämna kvar någon restprodukt efter sig.

Mvh
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
cola och chips är ej tillåtet i mina bilar ;) har dålig erfarenhet av fläckar på klädsel. fast i stereon - det var nytt!

Jonas.N
316i -90
Tvättsprit och tops.

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
Var finns det att köpa elektronikrengöringsspray?Sprayen påverkar inget elektroniskt då?Så att man får en blinkande steroe eller liknanade?

Om det inte funkar med sprayen,var köper man tvättsprit???

/MVH Michael
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Elektronikrengöringsspray finns nog i de flesta biltillbehörsaffärer och även på stormarknader etc. Det är sprayflaskor (typ 5:56 eller WD 40), men med "elektronikrengöring". Det medlet används för att rengöra kretskort och annan elektronik och förstör därför inte olika elektriska komponenter eller dylikt.
Medlet sprayas på med övertrycket i flaskan och tränger in i olika skrymslen och avdunstar sedan fullt ut och lämnar ingen hinna efter sig. Därför tror jag att det skulle funka bra i detta fall!

Mvh
Bara för att förtydliga Johans inlägg: 5:56 bör inte komma närmare elektronisk utrustning än 5 meter, har förstört för stora pengar genom åren, tyvärr. WD40 är en bättre produkt, men fortfarande mest en smörjoljeprodukt.
De flesta elektroniksprayer är baserade på Isopropanol, se upp med vissa plastytor, särskilt blanka. Uppriktigt sagt så får man räkna med att demontera för att helt få bort socker mm från colan. Svårt att få bort allt med bara spray, kapillärkrafterna gör att det gärna sugs in längre än man tror. Lite utspädd T-röd och tops funkar bra när man väl öppnat.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Denna KAN tänkas funka men inga garantier:
Länk

Är det fet-cola eller lätt-kola? Om fet-cola så är det vansinniga mängder socker som har kletat ihop (troligt mao). Är ingen kemist på något vis men är inte övertygad om att Isopropanol (IPA) löser socker.

Ett annat problem är fosforsyran i colan som ju är korrosiv och därmed kan ställa till större problem ju längre den får sitta. Är inte alls säker på att denna är löslig i IPA heller.

Om bara vatten löser dessa ämnen blir det ju lite knivgt - då återstår bara att ta isär och diska som Hudson redan skrivit. Själv skulla jag dock spreja ordentligt först för att se om det hjälper.

I min bil-kupé är det totalförbud för all mat och dryck förutom plast-flaskor med Evian-vatten. Kan kanske vara bra att överväga en liknande inställning framöver...

Mvh Björn
hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
en lärare i skolan försökte lösa en vaxpropp med isopropanol...det funkade sådär sa han
det är vanlig cola, typ fet som balmgren menar!så jag måste lösa detta innan en snar framtid inann det sätter sig för hårt??

ska även börja införa den regeln som du använder balmgren, ingen mat eller dryck, spec inte i framsätet!

/MVH Michael
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
hudson - jag skulle aldrig tordas spola IPA örat - alldeles för stor risk att jag skjöljer ut hjärnan av misstag! :)

immer: jo - här gäller nog verkligen att ju snarare desto bättre.

Mat&dryckförbud behövs nästan ännu mer i baksätet. Prova att sätt någon där och ge dem en kyld kaka med schweizernöt. Den som inte spiller i alla fall lite chokladsmulor efter att ätit och delat med sig av en sådan finns knappast! Och det blir jyssta fläckar av sånt!

Mvh Björn
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Tvättsprit finns på OK, och tops på Apoteket, fungerar fint på Cola.

Mvh Jonas.N
/////Alpine MTX Macrom NRG Arizona-Eagle
sw
460
swe-boy
420D -15
lärde mig inte mycket i skolan men en sak har fastnat..att "lika löser lika"

alltså använd ljummet vatten..då menar jag inte i diskhon utan lite ljummet vaten på tex en tops.

Har haft samma dryck i min stereo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.