AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.026

Måste varva upp när jag släpper kopplingen, annars motorstopp?

Har en 525 M20, om jag på tomgång bara ger lite gas, käns det som motorn dränks, och kommer efter en liten stund och varvar sen upp, detsamma om jag lägger i 1an och sakta släpper upp kopplingen, den dör...man måste "rappa" till på gasen för att komma förbi den där "dränkningen".
Nån som hajjar vad jag menar och kanske vet var felet ligger? Den hade bra värden på avgaserna...(lambda, mm tänker jag på)
Hallå! ingen som känner till problemet???

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har ungefär samma problem på min 525i -90 (M20.) Jag hade också helt perfekta avgasvärden på SBP för 2 månader sen. Så min Lambda är det heller inget fel på. Jag ska kolla upp den så kallade "Kallstartsventilen" för att se om det är denna som ställer till problemet. Min bil är även lite trögstartad när den är ljummen, när den stått i ca 10 min efter att man kört den varm.
Se
70
Sebban
525i -89
Får man va med i "gänget"? =) Har samma problem med min. Vad jag har hört är det ganska vanligt med denna tvekan vid gaspådrag, hos tidiga Motronic-system, men jag antar att det inte är helt normalt. Själv har jag vant mig nu. Ang. att den blir svårstartad när bilen är mellanvarm, kan bero på läckande spridare.

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
En vild gissning. Har ni kollat vacuum-slangarna och slangen mellan luftmängdsmätaren och insuget? Är det minsta läcka på det kan det ställa till med en massa konstiga fel.
Tack Haglund, jo jag har nån liten spricka där, ska täta den. Kan meddela andra att medlet "Liquisole" finns på tub är skitbra att laga sprickor på gummianslutningar, slangar, mm. För man hittar ju sällan bra sånt på skrotar.

För övrigt e min tomgång bra och avgasvärdena, så lamba borde det ej vara som strular.

Vulkaniserande tejp är också mycket bra att laga slang med.
Fast bäst är det ju ändå att köpa nya slangar på BMW. De är inte dyra heller, några tior styck bara.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Stämmer bra. Bytte alla mina vacuumslangar. Dock ej den stora från luftmängdsmätare till insug. De kostade sammanlagt 150 kronor.

Hoppas det är det felet nu bara, för då är det lätt åtgärdat. Det var det på min.
Småslangarna e billiga ja, men det stora formbjutna gummit, då drar det iväg, och det är ofta det som läcker.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.