AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
564

Uppgradering ljud i E46 Stealthbox?

No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Har länge irriterat mig på det usla ljudet från originalstereon i min E46. Det verkar dock inte vara helt enkelt att få till en bra lösning. Hittade på nätet en produkt som heter Stealthbox, en skräddarsydd baslåda till E46. Ser mkt snyggt ut på bild. Se länk Länk Är det någon som har erfarenhet av denna produkt eller vet om den finns att köpa i Sverige?
Robsarve
JL säljer inte sina produkter i sverige, men de går att beställa från tyskland. De anses vara bland de bästa i branchen när det gäller basar för välljud.

Stealthboxen du talar om låter enligt amerikanska källor bra, men är inget för de som vill vara tuffast i byn. Räkna oxå med att den inte är helt gratis.
Tror inte du skall förvänta dig några underverk med dessa boxar. Relativt små högtalare som spelar i en minimal låda, tar signalen från de bakre högtalarna och drivs således av originalstereons klena förstärkare?

Om du har standardstereon (alltså inte Hifi eller H/K) bör du komplettera med riktig förstärkare och hellre satsa på en (1) större bas i en större låda. Det behöver inte bli några större ingrepp i bilen då heller.
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Tack för tipsen! Här på forumet är det flera som verkar ha använt DLS Classic-steg och kört på högnivå. Många vittnar också om bra resultat. Tänkte köra på detta och pratade med DLS i Göteborg om detta. De avråder bestämt från detta och säger att det enda som gäller för riktigt bra ljud är att byta ut huvudenheten och köra något av deras steg på lågnivå och sedan montera bra element ur t.ex R eller UP serien. Alternativt (med sämre resultat) konvertera till lågnivå, byta elementen och montera en bra baslåda i skuffen. Jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag forskar i detta.
Lyssna inte för mycket på försäljare. Huvudenheten duger bra och den har dessutom en balanserad utgång som kan mata ett slutsteg (utan "konvertering"). Jag tvivlar dock på att DLS-stegen klarar balanserad signal. Möjligtvis deras dyrare serie, fråga DLS. Ett bra alternativ (men kanske något dyrare) är annars Soundstream's Rubicon-serie.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Precis som Henrik säger, lyssna inte för mycket på försäljare.
Jag var i exakt samma sits som du för ett drygt år sedan, och jag höll på att bli tokig av de olika råd (och framförallt prislapparna på råden...) som jag fick av olika säljare.
Till slut hittade jag flera här på sajten som verkade ha hittat en bra lösning, och det funkar alldeles utmärkt att mata ett DLS-steg med högnivå från huvudenheten, eventuellt som bonus byta ut högtalarna. Lätt att installera, låter bra, bra tryck men vinner inga tävlingar. Och det bästa av allt, man slipper ruinera sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.