AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.915

Hackar vid låga varv

Hej
Min bil går inte som jag hade tänkt mig. Den hackar och rycker vid låga vartal.
När man kör på en hög växel och ligger under 2500 varv bluddrar den och går inte på alla cylindrar.
Detta sker bara vid segdragning, om jag knappt inte gasar så går det bra men kör man på mellan gas så kommer problemet.
På höga varv är det inga problem.
Jag har ägt bilen i 4 år och problemet kom plötsligt för cirka 3 veckor sedan, bilen är välservad. Jag kör med NGK stift och inget trim.
Vad kan det vara för fel?

Jag har en 325-91 E36 med M50 motor.
/Jorge
Kan vara vad som helst, tex lambdan eller någon (några) av tändspolarna som är slut.
Med närmare eftertanke låter det mer som tändspolarna. Bilar brukar kunna gå dåligt vid vissa varvtal och belastningar om någon av dessa är slut.
Okey, tänkte börja med stiften. Tändspolarna är ju rätt dyra, så det lär väl vara dem det är fel på :)
Vi får se.
/Jorge
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
tändkablarna?

Dropkick
320i -83
325 IK -88
Hade något liknande problem, och då var det nån tempgivare som gett upp.

jorge: Jo, testa byta stift först och uteslut det felet...

villarosa: Hehe, M50-motorerna har inga tändkablar, spolarna sitter direkt på stiften..
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
ojay: Oooouupps! Tänk vad man lär sig .... Sen gäller det att komma ihåg också

NiD
320i M-Sport -04
Jag hade precis det felet. Bytte tändstift och problemet var borta.
Skall byta stift bara det blir drägligt ute så man kan skruva.
Tack för tipsen.
/jorge
Så har jag bytt stift, var ett tag sedan men ändå, det var olja på gängorna på stiftet närmast kylaren och det tredje stiftet räknat från kylaren. Efter byte så går bilen som förut, varför det fanns olja på gängorna vet jag inte.
Tack för det olika förslagen, men faktiskt visade det sig att det enklaste och billigaste var rätt!! ( så vad händer nu?)
/Jorge
Måste erkänna att även jag har några droppar olja på gängorna på stiften.. Varför blir det så?

Är det så enkelt att stiftens packningar inte klarar av att täta 100% då man ligger på motorns toppeffekt, eller beror det på något annat?

Vidare då.. Vad händer om jag tar en polerduk och torkar bort oljan med stiftet borta, och vips - där flög några fibrer från duken ner i cylindern.. Vad kan det ha för inverkan på motorn?

// Björn
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
När jag bytta stift för ett tag sen var de 4 yttersta stiften torra men de 2 innersta indränkta i olja. Typ så de droppa olja om dom... vad beror detta på?

Har liknande problem som Jorge beskrev.
Borg
Oljan droppar ner p.g.a att tätniongarna för ventilkåpan är dålig.
Om ni tittar under gör det själv så hittar ni ett mektips

mvh

pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.