|
|
|
|---|---|
|
Tjena. har en liten fråga angående lysdioden som sitter precis efter 260km/h på hastighetsmätaren. vad gör den? tacksam för svar. | |
|
Hej, det är den elektroniska hastighetsspärren. När hastighetsmätarnålen passerar och skymmer så griper elektroniken in och bromsar bilen. Eller..kanske inte ändå. Det är väl en fotocell för att känna av hur mycket ljus som strömmar in och justera belysningen till knappar, instrument m.m. Den är lite åt det vita hållet va? Mvh Patrik 520i -85 Till salu... _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Det är som sagt en sensor som känner av ljus till instrumetbelysningen. gör ett test och se om den fungerar.. Ta en ficklampa och på kvällen så lys på sensorn då ser du vad som händer. ---------------------- King of the road |
|
| men jag ställer ju in ljus styrkan på en ratt. | |
|
Liknande sensor sitter på färddator på E34 iaf, prova att sätta fingret över den på dagen så ser ni vad som händer... Diesel-räsern Länk |
|
Mattan |
rawsezx: Den reglerar bara ljuset i färddatorn o kilometerräknaren. |
|
okey. får väl ge mig då. (även fast jag kan reglera färddator och hast. mätare med en ratt.) bara ut å testa.... |
|
|
Du ställer in ljusstyrkan med ratten, men sedan ser lysdioden (fotosensorn) till att hålla den nivån oberoende av omgivningens ljusstyrka. Dvs om du lyser på den så skall ljusstyrkan öka och om du täcker för den så ska ljusstyrkan minska. Magnus |
|
| ah.. nu ramlade poletten ner. (-; | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.