|
|
|
|---|---|
|
Läste en artikel om nya "femman" i Tekniken Värld nr:3/03. Där stog det att E60 var den fjärde generationen av femserien, eller den femte om man räknar den faceliftade versionen som kom i början av 80-talet... För mig har det alltid varit självklart att e28:an var en ny serie och inte en faceliftad E12:a. Men hur är det egentligen? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk | |
|
Kristian, Jag läste samma artikel och reagerade på samma sätt som du. I och med att E28 fått egen karosskod och allt så tror jag att TV har fel i denna fråga. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Även om E28 är lik E12 är det ju ABSOLUT INGEN facelift. Helt fel. ...BMWLundqvist.... |
|
|
Dem såg/ser tämligen lika ut i en första anblick(möjligen) men i princip allt är omgjort till det bättre.I princip är bara den centrala karosstrukturen kvar från E12. T.ex viktreducering,Cw från 0,44 till 0,38,frontspoiler integrerat,annan huv,skuff,förbättrat luftflöde som sagt bl.a luftströmmarna i motorutrymmet blev oxå till det bättre. Förbättrade motorer,fjädring,ventilation,transmission,styrning, inredning,bromsarna +även höjden(lägre) +bredden ändrades oxå mm... Prat om facelift är lite VÄL i underkant måste jag säga...beror på hur man ser det antar jag... Mvh Janne. |
|
|
Hmm, jag kan bara säga att jag har aldrig hört talas om E28 som en helt ny modell iaf inte i hemma trakterna (München). E28 ansågs iaf hemma alltid som en faceliftade E12 inte som en ny modell, bygger dem inte t.o.m på samma bottenplatta? Hälsningar Stephan |
|
|
Tja...Det snackas om "ny version","andra generationen","andra versionen" osv men jag kan iofs inte se att den benäms som en helt ny modell...Dörrarna är (tror jag)likadana oxå,vad gäller bottenplatta så är nog den inte ändrad speciellt heller.. Nåväl...Den ser inte helt lika ut för den skull ändå...som sagt mycket förbättringar gjordes på E28:an så att bara kalla den för en facelift tycker jag INTE överenstämmer med dem ändringarna som gjordes.. Mvh Janne. |
|
|
Hmm... nog borde väl E28 ses som en egen modell, annars hade väl BMW knappast döpt den till E28? De flesta BMW-modeller har genomgått diverse facelifter, men heter samma. Exempelvis E46 som genomgick en väl synbar facelift för inte så länge sedan. Och som Janne skrev hade E28 en lång rad ändringar jämfört med E12. Annars hade den väl fortfarande hetat E12. ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
| Om man kallar E28 facelift så vet inte Teknikens Värld vad facelift innebär. | |
Paap Reeder |
Hej! Är det inte så att det som finns kvar av E 12 är just dörrarna och möjligen då bottenplattan. Allt annat är "nytt". Tak och fr resp bakrutor passar ej heller mellan modellerna, ej motorhuv eller bagagelucka. Bakaxelbalken passar ej, slutvxl en annan. Kardanen bakre delen dock lika. Framvagnen helt olika delar -rattstång olika .... o s v m m Summan blir att ngn facelift är det inte fråga om tycker jag. Isf tycker jag att en S 60 är en faceliftad 240 ty det är lika risiga vägegenskaper på båda. MVH /// Paap R |
|
Tycker nog oxå att det är lite mer än en facelift. Annars så var väl första generationens S**B 900 bara en faceliftad 99 och inte en ny modell som väl motorpressen brukar anse i det fallet? ********** Mats E BMWCS 3050 |
|
|
E12 och E28 är två helt olika modeller, fast dem är ju inte helt olika om man bara kollar utanpå. Jämför E36 och E46, dem ser ju också nästan identiska om man bara kollar utséendet, men är ju två helt olika modeller. _____________________________ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
|
Egentligen skulle man kunna jämföra detta med E12 och E28 med Volvos 140-serie och 240 samt 740. I grunden samma konstruktionsprincip men inte samma modell. Tycker jag iaf... M.v.h. Mikko |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.