AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
545

Mina spolare är kassa!

Hej!
Här kommer ytterligare ett fel som jag har på min E30.
När jag ska spola rutorna, med den vanliga och inte intensiven, så bara väller det ut vatten. Felet hittade jag idag. Om man följer spolarslangarna bakom den svarta plastbiten som sitter framför behållarna, finns det en vit koppling som jag antar delar på lyktspolarnas vatten, så att lite kommer till den ena och lite till den andra. Denna vita koppling beter sig mycket mystiskt. Jag har sett att det bara spyr ut vatten någon stans bakom den svarta plasten. Jag bestämde mig för att ta bort den och ta reda på vad som var fel. Jag ser nu att det är ett hål på denna koppling, och ur detta hål spyr det ut vatten, och väldigt lite av det som kommer ur behållaren kommer på lyktorna.
Något annat som jag tycker är konstigt, är att när jag släppt spaken för att spolarna ska spola, fortsätter ändå någon pump att pumpa för glatta livet. Vad jag vet så ska pumparna sluta när jag släppt spaken. Ska det vara så här?
Ytterligare en sak jag vill få igång är mina lykttorkare. Jag är medveten om att dessa ofta är döda på bilarna, men hur får man dessa att gå igen?
Hjälp mig!

//Glenn

powsgli
T-kopplingarna (backventiler)på spolarslangarna brukar ge upp. De kostar <100:-. Köp o byt.
Det verkar som om intensivpumpen går igång när Du spolar. Det är inte torkarmotorena Du hör??
Lykttorkarmotorerna brukar kärva ihop. Jag tog loss mina och öppnade dem. Inuti sitter ett stort (20mm)plastdrev som brukar kärva. Hålet på mina var 19,9mm och hjulen 20,1 och satt fast i hålet. Jag tog loss det,satte upp det i min handborrmaskin och "svarvade bort några tiondelar på diametern med en liten skruvmejsel. När Du tar isär/sätter ihop dem så se upp så att Du inte skadar "locksnäppena".
Mina har funkat i tre år sedan dess. Lycka till!
Även långa axeln fram till torkarbladen kan kärva. 5-56 hjälper.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Ta bort krafset. Det är bara fult och drar en massa vatten i onödan. Tvättar man bilen lite då och då så räcker det. Har aldrig varit med om att mina lysen har blivit rikrigt skitiga. Tvättar bilen ca 1 gång i veckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.