|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 316compact som har gått snart 900 mil, när blir den inkörd, ? den ska dra 0,5 - 0.6 landsväg, men just nu ligger den på 0.88.. ok jag kör väl inte riktigt så som man ska ! men så mkt ska den väl inte dra ? tacksam för svar ! BMW 3 Serie 4-ever | |
|
Min Compact drar också kring 0,8 landsväg. Då ligger jag iof en bit över hastighetsbegränsningen, men inte mycket. Jag har också reflekterat över att det är lite mycket. BMW's mätningar kanske gäller för urkoppling i nedförsbacke osv =) /Kristian |
|
blackhole |
ni tror inte att kylan kan spela in förbrukningsfaktorn. se det så här. när det är kallt behöver bilen mer bränsle + att oljor i både motor växelådan och bakaxeln är mer trögflytande. och förmodligen har ni vinterdäck = högre rullmotstånd. |
| är de inte så att när man köper en ny bil så ställer dom upp bränsle å olje förbrukningen under tiden man kör in den å sen när man lämmnar in bilen på "inkörningsservice" lr va de heter så ställer dom ner till de normala igen...kan de vara så? | |
|
Oj vilka problem!! va glada för att dom ligger under Litern!! har inte kört min under 1 L/mil så länge jag har ägt den.. ligger mellan 1.12 och 1.4.. så d så Bmw ska vara med 6:a!! Ta inte illa upp.. |
|
|
beemer_320i: jag lider nästan av samma "problem"...min ligger oxå runt litern, men jag har kommit ner på 0,9-0,95 under längre landsvägsfärder, dock så drar den (enligt ekonomimätaren) mindre i 110 på 5:an än i 90 på samma växel...det enda jag kan tänka mig är att i 110 så ligger varvet närmare vridmomentstoppen än vid 90...men vad vet jag? BMW, Bayerische Motorische Werke |
|
|
Tycker 0,88 landsvägskörning är på tok för högt för en 316 compact, så mycket drog inte ens min när vi åkte till fjällen, 3 man, snowracer och skidor på taket och låg en bit över hastighetsgränsen. Du kommer inte ner till 0,5 med vinterdäck och kyla, men 0,88 är för högt, kontakta BMW |
|
|
"beemer_320i", hur kan man jämföra bränsleförbrukningen på en sexa från 1988 med en fyra från 2002? Tycker inte det är relevant... Dessutom har du fel, en BMW ska inte alls ha sexa, den ska ha tolva! (Ta inte illa upp) :) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lazereye så är det inte. /T.P. |
|
|
hehe, det låter som ni försummar våra problem med förbrukningen =) Min compis drar minst lika mycket på sommaren, så det har nog inte något med temperatur att göra. Allvarligt talat, jag har inte direkt funderat över detta förrän "316Compact" tog upp det. Kan det vara något fel på bilen...eller varför drar den så mycket? Ju fler kockar, desto sämre soppa....BMW gör sig bäst med en fyra! |
|
| okej...men ja har hört de nånstans,så ja visste inte om de va sant lr inte,skulle bara kolla... | |
|
Tycker det var lite mycket, har fått ner min fars Z3 3.0 Coupe -02 till 0.96l/mil när den hade gått ca 1000mil (jag är i och för sig övningskörare, men jag kör inte med ett ägg under pedalen). Men det är inte ofta den ligger på den snittförbrukningen :) Länk - E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Vid hyfsat normal körning med vinterdäck blandad körning(+10-15 på hastghetsbegränsningen)så tar min 320-86a ungefär 0,9-0,95,aldrig över 0,8 på landsväg,så en fyra från 02 som tar 0,88 låter sjukt mycket. Jag skulle ta upp detta med BMW,under förutsättning att det inte är förarberoende förbrukning det finns fler än 2 lägen på gasen ;) och låta dom kolla upp motorn. Henrik |
|
| Mina erfarenheter säger att bilen drar mindre och mindre upp till 15-1700 mil. Det är först efter 800-100 mil som bilden riktigt börjar "lossna" så du kan nog se fram emot allt lägre bränsleförbrukning. | |
|
Hmm så man lär köra in sina motorer själv om man köper dom ny från Bmw .. varför har inte Bmw som volvo för ? Volvo kör in motorena åt en så man vet att de blir riktigt gjort innan man får bilen ... |
|
|
Jesperado!! Det kan man inte men tycker man att man får räkna med en förbrukning då man kör en Bmw. sen vet jag att förbrukningen är förarberoende. Så ni som har compacterna å vill att dom inte ska dricka så mycket titta oftare på ekonomimätaren å lätta lite på foten så blir d nog bättre!! |
|
| Man kan ju inte göra så mycket på landsvägskörning för att minska förbrukningen. (Sänka hastigheten då) men med en 316 från 02 så måste man väl ligga antingen på 4:Ans växel eller i 160-170 för att få sån förbrukning? | |
|
Teres: Moderna motorer är inte alls lika känsliga när det gäller inkörning som de var förr. Jag är mycket tveksam till att Volvo skulle köra varje motor ca 1000mil, var har du fått de uppgifterna ifrån? Troligare är att Volvo säger att man inte BEHÖVER köra in deras motorer. /T.P. |
|
|
->Teres Du har fel. Inkörningsperioden är upp mot 1000 mil, längre på diesel, och så länge kör ingen tillverkare sina motorer innan de lämnas ut till kund. Mina 0,02. Procura cura para to locura |
|
|
T.P. Du var lite snabbare.. Procura cura para to locura |
|
|
Volvobilarna går på fullgas från bandet och ut till parkeringen ;-)Har en polare som är bilbyggare... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.