|
|
|
|---|---|
BmwMutte |
Hej.. har hört att det inte är så bra för bilen om den står med motorvärmaren inkopplad hela tiden.. stämmer det? Vad är det som inte är bra isåfall...? |
|
Det jag kan komma på nu är väl att strömförbrukningen stiger lite för mycket i förhållande till "nyttan". Och att du får en kortare livslängd på blockvärmaren(om du har en sådan). Men om du har en olja som är lite för tjock vid en kallstart i extrem kyla,så kan det vara ett sätt att "förvärma oljan" innan start dvs att ha den inkopplad längre än nödvändigt. Du får alltså en viss oljeuppvärmning vid inkopplad blockvärmare enligt ett test jag läste i någon biltidning,då var det en 4-cyl ordinär motor som inkopplingstiden var ett par timmar där dem såg en uppvärmning av oljan i tråget från -10 till +7... Dem flesta anser att max 3 timmar ska räcka för att motorn/kylvätskan skall ha nått erforderlig temp och att motorn o miljön ska må bra.. Mvh Janne. |
|
BmwMutte |
jo men vad är det motorn inte mår bra av isåfall...? |
|
Vet inte det tyvärr....Mina motorer som jag använt/haft mv i har mig veterligen inte tagit skada av dygnet runt användning emellanåt. Har iofs inte haft den ikopplad i 24 timmar o längre än det speciellt ofta.. Det som KAN ta skada eller tappa lite livslängd kanske är vissa gummitätningar eller då gummislangar om du har den varm hela tiden..Vild chansning och spekulation icket grundat på någonting annat än "föraning" :) Mvh Janne. |
|
|
Har haft motorvärmare på mina bilar sedan början av 80-talet. Bla en 3.0S som jag ägt sedan -79. På denna bil har jag i princip på motorvärmaren en eller två timmar varje morgon och kväll varje dag när det är kallare än 0- +5 grader ute. Har aldrig någonsin haft några nackdelar med detta bara fördelar tex: - startar lättare - kylarvattnets temperatur stiger fortare - lägre bensinförbrukning (tror jag åtminstone) och det är ju bra för motorn. Dessutom (om du dessutom har kupevärmare i bilen): - kommer temperaturen fortare i bilen - slipper du imma på insidan av rutorna när du åker iväg - fryser du inte om rumpan när du sätter dig i bilen - behöver du sällan skrapa av is och snö från rutorna och dom gånger det behövs sitter isen löst Det finns ingen anledning att ha värmaren på mer än 1-3 timmar beroende på hur kallt det är ute. Jag påstår att det bara är fördelar med motor- och kupevärmare! Per L |
|
| Till reservkraftaggregat (dieselmotor för att generera ström vid strömavbrott) så brukar man ha värme på hela tiden (ca 40C). Detta för att garantera en snabb start. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.