|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tänker importera en M5 e39 från tyskland och har fått tag i en handlare som har gett ett seriöst intryck, svarar på alla mail man skickar, ringer upp med info man frågat om, emailat ca 60 bilder på bilen + fahrzeugbrief och service bok, alla kvitton på service mm, nu kommer vi då till problemet i "Briefet står det att 250 km/t fartspärren är ändrad/borttagen men att den är besiktigad i tyskland som den är, går det att besikta bilen som den är i sverige iallafall? BMW har ju uppenbarligen byggt bilen för att tåla denna "modifikation" eftersom den går fortare än 250 km/t "original" | |
|
står det briefet så godkänns inte bilen, måste strykas från briefet. Länk |
|
|
Är det den enda ändringen som står upptagen i briefet? Har aldrig stött på det som enda ändring tidigare, endast i samband med trimchip. Jag ska kolla upp det till dig, men jag tror rent spontant inte att det ska innebära något problem, det finns ju inget krav på toppfartsbegränsning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag skall kolla på briefet i morgon men jag har för mig att det inte stod något annat, motor effekten var inte ändrad om jag sett rätt. | |
|
Har nu kollat i briefet och det står fortfarande 294 KW på det och 250 km/t men på sidan står det att Hamann motorsport har ändrat "hastighetsspärren" i den elektroniska styrenheten och ny beräknad topphastighet är 300 km/t och sedan datumet för besiktningen. Motor effekt ändring står det inget om. Natte |
|
|
Jag har också hört mig för idag, detta ska inte innebära något som helst problem. Då det inte finns något krav på toppfartsspärren är det fritt att avlägsna den! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Var in på bilprovningen i Västerås idag och där fick jag beskedet att det med största sannorlikhet inte gick att få den godkänd som den är men att dom skulle undersöka saken. Den skall vara "original" för att godkännas, vilket trams igentligen , det är ok med 250 km/t men 300 km/t går inte, har vi inte 110 på våra vägar i Sverige ? |
|
| Natte: Besiktiga hos Jeppe! | |
|
Ja, det var trams. Står dom på sig angående detta så be dom visa var det står att din bil måste ha toppfartsbegränsning. Finns det någon sådan regel (vilket jag är 99% säker på att det inte gör) vill jag gärna veta var! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vem är jeppe? Bilprovningen menar att den för att vara helhets godkänd skall vara exakt som den var när den var ny=med 250 km/t spärr. Natte |
|
|
Jag har svårt att tänka mig att toppfartsbegränsningen skulle omfattas av helbilsgodkännandet, men jag ska kolla det återigen för säkerhets skull... Titta nu noga på min signatur... :) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har lagt ner ungefär halva dagen på detta idag. Jag har pratat med några olika besiktningsingenjörer, och dom sa spontant att hade det dykt upp så hade dom inte underkänt det. Jag har dock inte lyckats få nys om något tidigare liknande fall. Jag har även pratat med de flesta på vår tekniska avdelning och kommit fram till ungefär det här: Det står ingenstans att toppfartsbegränsningen omfattas av helbilsgodkännandet, men det står inte heller att det inte gör det. Det är helt enkelt en detalj ingen tänkt på tidigare. Därför är det inte fel att underkänna den med hänvisning till att helbilsgodkännandet inte längre är uppfyllt. Det finns två vägar att kringgå detta. Antingen får du ha ett intyg från BMW där det står att bilen trots bortkopplad hastighetsbegränsning omfattas av kraven på helbilsgodkännande, eller ett intyg på att bilen är återställd till originalskick. Detta kommer att ses över och föras in i regelverket (vet inte hur det kommer att föras in, men alla jag talat med tyckte det var en urkorkad grej att underkänna en bil med bortkopplad hastighetsbegränsning i ett land där högsta tillåtna hastighet är 110km/h, så förhoppningsvis kommer det i ett senare skede att kunna godkännas). Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tur att vi har dig Jesperado :)) M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Tackar för hjälpen med mitt problem, åker ner nästa vecka till Tyskland och handlar bilen om nu allt stämmer som handlaren sagt och den håller det utlovade skicket och sedan får jag lösa det här med fartspärren, det är väl bara att prova att besikta den och går den ej igenom så är det väl bara att åka till BMW och fixa dit spärren igen. Jag skickar in ett inlägg när jag besiktat den så får vi se hur bilprovningen ställer sig till saken. Mvh Natte |
|
| Lycka till! Hoppas det går vägen vore typiskt om det skulle krångla på en sådan skitsak. | |
cdabox |
vadå besiktiga hos jeppe, nu förstår jag inte ? jobbar du på SBP? |
|
Jesperado är vår besiktningsman i etern och en *ovärderlig* resurs här på forumet. Har en otrolig förmåga att alltid hjälpa till och dessutom får han en gång i veckan höra hur %&/# och %¤!#/ besiktningsmännen är. 5 BMW-märken till Jeppe! |
|
cdabox |
hehe, jag tror dig =) |
| Undrar hur det gick för Natte? | |
|
Jag med...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Skall besikta nästa vecka så jag återkommer då med resultatet, bilen var iallafall över förväntan och i kanonskick precis så som säljaren eller rättare sagt bilförmedlaren som förmedlade bilen åt ägaren hade lovat så jag kan varmt rekomendera en firma som heter gtsports i södra tyskland. Han jag köpte den av hade själv köpt den ny och verkligen vårdat den så skicket var helt klart bättre än jag väntat mig trots att bilförmedlaren sagt att den var i "nyskick" men det är klart 3100 mil märks ju knappt på en bil som denna.Vi hörs nästa vecka. Natte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.