AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
909

Är klimatanläggningen verkligen så automatisk?

dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Hej!
Har kollat runt på forumet i jakt på ett svar på frågan: Knappen på klimatanläggningen med snöflingan, (E39), är den till för att tvinga igång kompressorn när inte automatiken tycker den behövs, eller är anläggningen inte så automatisk att den själv väljer att koppla in kompressorn om man inte har knappen i läget då den indikerar grönt?

/Hasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om inte "fling-knappen" är aktiverad/lyser, kommer inte kompressorn att aktiveras. Däremot kommer automatiken att reglera temperaturen ändå. Det som kommer att vara gränssättande är givetvis yttertemperaturen! Det kan aldrig bli kallare än insugningsluften om kompressorn inte jobbar...

Mvh
dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Verkar litet snikigt! På min förra bil, en A3a var den automatisk i inkopplingen men kunde tvingas igång med fling knappen. När den var aktiverad automatisktt lyste inte lampan, men kompressorn gick. Är det någon annan som har en annan uppfattning om detta?

/Hasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väl bara att ha knappen aktiverad!?

Kompressorn kopplar automatisk ur sig när det blir kallare än ca 5 grader ute.

Anledningen att man skall kunna koppla ur kompressorn manuellt är nog att den faktiskt belastar motorn. I vissa situationer kanske man inte vill ha den extra belastningen...
Dessutom står det i instruktionsboken att det kan bli kondens på rutorna om man kör kompressorn när det är kallt ute (vilket jag aldrig märkt!)....

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
JohanB: Är det inte så att man ska köra Ac bara för att slippa kondens och imma?? Därför har du aldrig märkt nått :)))

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo Hasso, den reflektionen har jag med tänkt på! Förstår inte varför de ha skrivit som de har...AC:n torkar ju luften!
Vet iofs inte om det i vissa extrema förhållanden kan bli kondens med AC:n inkopplad mht luftfuktighet, stor skillnad mellan inner- och yttertemp etc...?

Mvh
dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Johan B: Precis som du säger belastar det motorn i onödan att ha kompressorn snurrande utan nledning. Tycker faktiskt att det på en så pass ny bil är konstigt att denna funktion inte är helautomatiserad.

Hasse: Har du någon annan uppfattning om funktionen på denna knapp?

/Hasse
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tycker faktiskt att AC-n (stora kliman) i E-39an är undermålig. Jag åkte med 4st personer i bilen förra veckan när det var c.-9 grader ute och rutorna började imma igen efter c.10minuter! Mycket dåligt på en så pass lyx vagn! Hade så klart snö-flingan igång , temp.var inställt på 20 grader AUTO. Man blir tyvärr tvungen att manuellt styra luften i kupèn för att få bort det mesta av imman! På min förra bil, NYA Audi A4 hade jag aldrig liknande problem! Några tips eller liknande erfarenheter?
Har fräscha kupèfilter.

Länk

MVH/Andrè

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Luftkonditioneringen är säkerligen avstängd automatiskt när det är så kallt som -9 grader...

driver28: Hur menar du att den skulle vara helautomatiserad? Det är inte så lätt för bilen att veta när du vill köra billigare eller utnyttja den extra motoreffekt det ger att stänga av kompressorn.
Den är ju automatisk så tillvida att den bara kopplar in kompressorn när den behöver mer tryck, den driver ju inte hela tiden bara för att "snöflingan" är intryckt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kompressorn sköts automatiskt om du har snöflingknappen intryckt. Har inte stängt av min sedan jag köpte bilen.
Kompressorn snurrar inte hela tiden utan bra när det behövs, även på sommaren.På vintern går den inte till under en viss temperatur, men det är bara bra om den skulle hoppa igång då och då annars torkar grafittätningen i kompressoren vilket leder till läckage om inte den smörjs då och då.
Med många personer så får man ibland kräma på defrosterläget ett tag för att få bort imman på fönstren om det är fuktigt och blött i bilen, men det var samma fenomen på min V740 med manuell AC.

MVH Hasso
Länk

dr
57
driver28
540IA Touring 1997
jesperado och Hasso: Jag menar att den var helt automatisk och gick igång om man inte kopplade bort den med flingan. under ca 3 + ute gick den inte igång och den belastade inte motorn heller. På min bmw höjs tomgången direkt från ca 450RPM till ca 900RPM om man trycker igång flingan så den lyser grönt. Det belastar ju motorn då fast kompressorn inte gör nån nytta, vilket borde påverka bränsleförbrukningen även om det är minusgrader ute!

/Hasse
Hur känner kliman av yttertemperaturen....via yttertempmätaren? Vad händer om den är trasig isåfall?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
På min 740i/E38 är det samma tomgångsvartal (ca 600) på motorn oavsett om kompressor komprimerar eller är urkopplad. Detta med varm motor, jag har en liten förhöjning kort efter kallstart. Den tomgångshöjning som driver28 beskriver torde indikera att något är galet och borde åtgärdas.

Jag gör samma Hasso, snöflinga är alltid på.

Skulle vilja påstå att snöflingeknappen är en ofta missförstådd manövreringsmöjlighet; Dess egentliga funktion är att möjliggöra att man kan _förhindra_ att kompressorn kopplas in - inget annat. Dvs - släckt snöflingelampa garanterar att kompressorn INTE kommer att kopplas in. Varför man kan vilja göra detta kan variera högst avsevärt, som möjliga exempel kan nämnas; överhettningsrisk av motor, att man föredrar att svettas framför att tanka lite oftare (undrar om inte deo-kostnaden uppväger besparingen?), extra kraftbehov, m.fl.

Med lampan i snöflingeknappen påslagen så garanteras inte att kompressor kopplas in utan bara att detta så sker när klimtstyrningen finner att så är lämpligt och diverse temperatur- och tryckvakter inte har något att invända.

Mvh Björn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
driver28/Hasse: ett lite råd eftersom laddningen på 540 vid 450-500varv är obefintlig i stort sett en växelströmmare börjar ladda vid ca 550-600 varv så rekomenderas att alltid ha Ac knappen är på, för att få fullladdning på bilen.
Märkte av det på "krutis" när den gästspelade hos mig några dagar i vintras

MVH Hasso
Länk

Har en liten bifråga här.
Har märkt att när det är kallt ute och snöflingeknappen aktiverad så slår kompressorn till med jämna mellanrum,går någon sekund och stannar.
Är detta för att inte kompressortätningen skall torka ut under den kalla årstiden eller är det något fel?

Henrik
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Håller med balmgern: hos mig påverkar AC knappen inte heller tomgången som ligger på c.600-700 oavsett om snöflingan är intryckt eller inte!

driver28, något måste vara galet med Ditt system?

Länk

MVH/Andrè

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är bara på 540 den funktionen finns inte 528 pga 540 låga tomgång.

MVH Hasso
Länk

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
På min gamla MB fanns det ni pratar om här. Kompressorn var "aktiv" hela tiden utan att något lyste. Man behövde inte trycka på några knappar för att aktivera någon AC. Blev kupetempen för varm då drog den på några varv på kopressorn och det var behagligt. Allt utifrån inställd temp.
Ville man få bort imman så fanns det en knapp man tryckte in för att tvinga igång kompressorn.
Ville man att kompressorn inte skulle gå, av olika anledningar, fanns det en knapp för att deaktivera den.

Det är kanske mer logiskt för vissa än BMW:s system.

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.