AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.018

328i Rycker vid kall motor!!! (Stavade visst fel innan......) ,o)

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag har en 328, den rycker lite första kilometern när den är kall, Känns när man ligger på 3:an 2000rpm i 50-60km/h, har varit hos Bmw, inga felkoder, lamdasonder verkar ok, har även bytt alla tändspolar, stift, bränsle filter m.m. ingen skillnad, det är ju inget stort fel men det vore ju skönt å slippa det!!

Nån som har nått förslag på åtgärd??? sälja bilen!! ;o)

Mvh Tobbe

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Har mätt upp tempgivaren,, 4-polig, vid sidan på toppen under insuget, nån som vet vad ohm-talet skall vara???

Jag fick 4,17ohm på stift 1 & 2 samt 1,67ohm på stift 3 & 4 med kall motor......

Givaren har för övrigt art-nr: 13621703993
Mi
542
Micke R
328i -98
- toby 2001.
Jag har samma problem, men i max 30-45 sek. efter starten. Direkt efter starten på morgonen har jag en nedförsbacke som jag skulle vilja rulla utför på 3:an (med kanske 1100 varv på mätaren) men då rycker det lite varför jag istället kör på 2:an med lite stödgas på 2500 ca varv. Då är det inga problem!

Min ananlys således att även en stor BMW-spis med sin inponerande grundstyrka behöver några sekunders varmgång innan man kan rulla på tomgång på 3:an. Mitt tips är att köra på tvåan istället och då givetvis få upp tempen snabbare!

Efter max 45 sek. kan jag dock slänga i 5 på tomgångsgas och rulla vidare....

(Jag vet att 5-serien har ett dubbelskivigt svänghjul med gummikuddar i för att eliminera just detta problem. På 3-serien är det ett enkelt svänghjul, antagligen för rappare svar och mer respons.)

Mvh/ Micke R
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Nu jävlar har det löst sig!!

Jag lånade en ny givare från Bmw i Värnamo, mätte upp den, den låg på 5,40ohm på stift 1 & 2, samt 2,18ohm på stift 3 & 4, alltså cirka ett ohm högre värde på den nya!!!

När jag monterat den nya så gick bilen utan ryckningar även vid kall motor!!

Säger bara: Faen va skönt!!!!!!!

Intressant, givaren alltså. När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt på spridar-skit, skall kolla upp det där med givaren jag mé..
Annars får man gå loss på en spridar-renovering..

Flyingalex
Mi
542
Micke R
328i -98
- toby 2001.

Håller det i sig eller har felet återkommit? Min fungerar i 99 av 100 starter men den 100:e hostar den emellanåt till lite grann...speciellt nu när det blir kallare och kallare..
Jag funderar på om min hjälps av samma "medicin"?

Vad kostade givaren?

Mvh / Micke R
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Min bil går fortfarande ryck fritt, har väl kört en 500mil sedan jag byte givaren....
Givaren kostade 180kr hos Bmw i Värnamo
Lycka till!!!

Mvh Tobbe
Mi
542
Micke R
328i -98
Ok!
Tack för svaret! (För 180:- kan man ju till och med chansa på att det är felet...?)

Var det ett komplicerat ingrepp? (Du låter ganska kunnig som mäter motstånd och dyl.) Klarar en hobbymek. av att byta själv?

MVh / Micke R
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Det var inte så svårt, ta väck plast skyddet runt insuget lossa sladden, jag hade ett verktyg för lambdasond demontering, tänk på att ha motorn kall när du gör det så läcker det betydligt mindre kylvatten.....
Jag luftade även kylsystemet efteråt, för säkerhets skull!!!!

Lycka till, Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.