|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Skit... Jag skulle vilja ha bur i min "familjebil" Det skulle hur som helst bli besvärligt med 4-punkts bälten och baksäte. |
|
|
magnusson: På Autoparts i Umeå , ser väldigt bra ut men lite fula skarvar men det är lätt ner slipat ! /Mvh Göran |
|
|
pelle persson/ vart köpte du dina plastbussningar?? MVH Magnusson |
|
| Fredde, hittade inte direkt något till e28an på marknade. så det blev att få tillverka själv. | |
mag |
Jag håller på lite smått (än så länge), har hunnit uppgradera bromasarna efter pelles recept eller Länk om man så vill. Har inhandlat en M6 kränghämmare (skall handla bakre också) som kommer att monteras i vår/sommar i samband med byte av alla bussningar och förhoppningsvis nya dämpare och fjädrar. Till främrebussningar kan man använda 750 bussingar istället som är hårdare dom är dock lite förlånga så dom måste svarvas ner lite (glöm ej att flytta märket som visar hur dom ska monteras) I höst/vinter blir det motorbyte förhoppningsvis till en 3l V8 (den är ganska lik 4.4 an så det kanske inte märks om man byter i framtiden ;) ) blir det för bökigt så får det bli en alpina 3.5 eller en trimmad vanlig istället. I samband med omlackning (efter motorbyte eller i samband med) så blir det byte till plast huv och baklucka samt ev framskärmar och dörrsidor (taklucka ? :) //Magnus |
|
Tänkte att vi skulle ta detta från grunden... Om vi nu tar 1 st e28 kaross. Vilka är skillnaden på en 518 och en 535 om man nu bortser från allt man kan plocka bort. Fråga: Är det samma kaross till hela modell serien lr skiljer det sig mellan de med små 4:or och stora 6:an Fråga: Om man struntar i det ekonomiska.. Vilket borde bli bäst? 518 som reggas om till en 528/535 för att bilen ska kunna klara en besiktning med 3.6/3.8L lr ska man köpa en 528 från början Vore taksam om någon som har koll på detta svarar o det verkar ju som vi alla går i stortsett lika tankar.. e28 med ganska mycket mera pulver än orginal!! |
|
|
om man struntar i det ekonomiska så är det ju helt klart smartare att köpa en 535i / M535i e28 istället för att göra nå ihopplock , är mycket som slikjer modellerna åt , karosserna ser ju likadan ut men det är nog det enda :) /Mvh Göran |
|
mag |
Köp en 535 :) ska du bygga med en sexa kan du köpa antigen en 535 eller 528, motorn måste se ut som orginal annars får du väldiga problem med besiktingen M5 motor blir nog väldigt svårt tex. Om du besiktigar med annan motor så kostar det ca 2000:- vid omtypningen och motorn får max ha 20% mer effekt och 10% vrid eller om det var tvärtom. Jag tänker (om jag behöver) köra med kompressor för att få upp effekten, tycker det verkar enklast framför allt besiktnings mässigt. //Magnus |
|
Jo det var ju det jag var ute efter..är karosserna lika? Skulle det vara möjligt att ta typ drivlina från en 535 och sätta dit på en 518..? Varför just 518, jo hade fått för mig att de skulle vara billigast i inköp, eftersom detta skulle bli något av ett projekt som kommer ta en fasligt massa tid o pengar att få klart.. Skulle man då skaffa sig en M535 så blir det ju ganska mycket pengar i inköp.. kommer troligen att lägga ut mera för att bygga ihop en egen men då kan man ju sprida ut allt lite som man kan. Kompressor... är inte detta helt uteslutet i besiktnings väg? Har fått för mig att överladdad BMW är lika med Nej från besiktnings gubbarna.. Men så kom ju den röda 318 från jkpg som är var med i förra Bilsport... Mycket frågor kan det ju bli.. Men om man nu skulle strunta i vad som är rimligast och kanske smartast. Är det möjligt att flytta över M5:ans motor o vxl låda till en e28? Skulle man dessutom trycka ner den i backen ganska duktigt, på med rejäla stag.. Fetare bromsar.. knappt någon inredning så skulle det ju vara ganska kul bil att åka med.. Man kan ju undra vad det skulle bli för tid på 402m |
|
mag |
"Jo det var ju det jag var ute efter..är karosserna lika? Skulle det vara möjligt att ta typ drivlina från en 535 och sätta dit på en 518..?" Allt är möjligt, visst är det samma kaross men det skiljer mer än motor och drivlina. "Varför just 518, jo hade fått för mig att de skulle vara billigast i inköp, eftersom detta skulle bli något av ett projekt som kommer ta en fasligt massa tid o pengar att få klart.." Tror inte det är lönt det det skiljer så lite i pris så när du köpt alla delar som måste bytas så ligger du säkert back. "Kompressor... är inte detta helt uteslutet i besiktnings väg? Har fått för mig att överladdad BMW är lika med Nej från besiktnings gubbarna.. Men så kom ju den röda 318 från jkpg som är var med i förra Bilsport... Mycket frågor kan det ju bli.." Jo det är inte lagligt men en kompressor utan rem ger bara ett påpekande hos SBP har man turbomotor måste man plocka bort hela turbon vilket jag tycker verkar mycket bökigt. Nackdelen är att en kompressor är dyrare fast man slipper å andra sidan byta/modda grenrör. "Men om man nu skulle strunta i vad som är rimligast och kanske smartast. Är det möjligt att flytta över M5:ans motor o vxl låda till en e28? Skulle man dessutom trycka ner den i backen ganska duktigt, på med rejäla stag.. Fetare bromsar.. knappt någon inredning så skulle det ju vara ganska kul bil att åka med.." Det är inte så krångligt, jobbigast är elsystemet vad jag förstår man måste även byta några delar på motorn oljetråg mm men det är inga svåra saker. Sök här så hittar du några som gjort det och säkert kan svara på vad man behöver tänka på. Lär bli väldigt kul att åka med :-) //Magnus |
|
Nu har man fått en massa ideér i huvudet..alltid samma sak när man väl börjar fundera lite.. Alltså blir det en massa övertids timmar framöver för det kommer ju inte bli billigt.. Nästa problem är ju att hitta ett lämpligt e28 projekt.. Helst en 535 med kass motor.. Vi får väl se hur det blir med den saken.. blir nog aktuellt om ett par månader, har man mycket tid att titta på olika lösningar för det kommer inte bli smidigt.. Man tackar för svaren! |
|
|
Föresten.. Vad kostar en likadan bur som kinnby har i sin..nån som har koll på det? |
|
| Gå in på sidan vet ja....så kan du ju maila honom :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.