|
|
|
|---|---|
| Hur mycket dyrare är en m3 e36 att äga om man jämför med en 325 eller 328 av motsvarande modell. 3,0:an börjar ju bli riktigt billig nu, speciellt i tyskland, så frågan är hur mycket dyrare service och reservdelar är? | |
|
service & delar lite dyrare Försäkring MYCKET DYRARE... Länk |
|
|
Gurkan: Tror att det ligger runt 15-25% dyrare men det är säkert värt det:)) |
|
|
Min erfarenhet är att delarna håller längre på M3an iallafall, så det borde jämna ut sig. Passa på försäkringen bara. En 325/328:a går bra nog för svenska vägar tycker jag:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" |
|
|
gurkan: Det är faktiskt inte mycket dyrare att äga en M3 än t.ex 320 som jag har/hade (såld idag). Läs nedan... Min far har en M3 cab 97 jag hade en 320i coupé -93 BÅDA var skrivna på min far. Försäkring: M3 6100:-/år helförsäkring , 320i coupé 5800:-/år helförsäkring hos mellersta försäringsbolag --> Skillnad 300:- sjukt?? bilarna försäkade vid samma tillfälle och av samma person. Service: oljeservice BMW Skövde M3 1200:- , 320 1200:- -->Skillnad 0:- Service: Inspection II BMW Skövde M3 7500:- + 500:- för AC, 320 5000:- ingen AC ---> Skillnad 3000:- detta är den stora skillnaden men denna service görs med stora mellanrum. inspection I har gjorts på 320 men inte m3 så kan ej jämföra där.. kostade 2400:- på 320 tippar på runt 3000:- för m3. Bensin --> M3:an drar mindre än 320 i marchfart 100-110 men detta beror ju på den 6 stegade lådan. Börjar man gasa så är det ingen idé att jämföra... Har ägt min 320 i 3 år, far M3 i 2år så det är inga påhitt.. Samma jämförelse kan göras med Z3M Roadster som min bror hade, exakt samma ägandekostnader som M3. Så länge m3:an inte går sönder så är den inte mkt dyrare. Reservdelar är ju dyrare till en M3. Köp M3!! det ska jag så fort våren kommer =) |
|
|
Räkna med 4500:- för en inspektions I:a. Det är mest Insp I & II där det är skillnad och sedan när du måste byta t.ex. bromsskivor är de förstås dyrare. Skulle tro att i det "vanligaste" fallet kommer försäkringen att vara största skillnaden, ej bevisat ovan dock men det varierar grymt beroende på var du bor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.