|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har efter topprenovering inte lyckats få igång min bil. den smäller och har sig men startar ej, misstänker att jag ej fått tillbaka fördelaren i samma läge som det var innan renoveringen. Jag har sett att det är ett "streck" om man tar bort fördelarlocket, vad skall det indikera? Gissar att det skall vara på ett visst läge när man har motorn i ÖD, men undrar vilket... mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 | |
dalldall |
det strecket är 1 cyl,när 1cyl är i topp(kolv)så skall rotorn peka på ettans cyl i fördelarlocket då är det rätt,kolla bara så kammen står rätt i förhållande till veven!! |
|
Du får ju ställa motorn i noll liksom, och då kan du sätta i förd så att rotorn pekar på strecket. Varför kör inte alla BMW?/ mvh Roger |
|
|
aha... skall kika imorgon igen ! =) mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
hmm har fortfarande inte fått någon ordning på grejorna... vilket av dom två hålen som man ser svänghjulet i är det som man skall gå efter, det är ju ett hål på samma sida som fördelaren och ett rakt upp.. mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
dalldall |
vid startmotorn |
rsarits |
När kolven i 1:ans kolv står i ÖD och båda vetilerna är stängda så skall rotorn peka mot strecket på kanten av fördelaren, då ska motorn starta i alla fall, sedan får du finjustera tändningen med lampa. Naturligtvis så måste kamkedjan vara rätt monterad också. Micke |
| Du har väl en "pinne" som ska peka på ett märke i remskivan som sitter på vevaxeln. Sedan har du ju en markering på kamdrevet och ett "streck" i toppen som oxå ska stämma med varandra. Stämmer de två, så ska fördelaren peka som "dalldall" säger. Kolla oxå så att du satt alla tändkablarna på rätt cylindrar. Vid strecket i fördelaren har du cylinder 1 och följer du sedan rotorn i rotatationsriktningen så ska du ha cyl3, cyl4 och cyl2. | |
|
Kolla först vilket håll rotorn går innan du sätter dit kablarna. Den kan gå åt både höger eller vänster. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.