|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 740 iA 1997. Navigatorn har gått sönder. Den finns inte längre med i menyn på skärmen. Stoppar jag i kartan (CDskivan), så blinkar "On-lampan", men ingenting händer. Hade bilen på service på BMW i Solna, och de sa att de inte lagar navigationen, utan byter bara ut all hårdvara. Känns lite surt att lägga 20kkr på ny sådan innan jag kollat med alla experter här. Någon som har råkat ut för liknande, eller har något förslag? MVH Johan | |
|
Du kanske kan prova att nollställa den. På framsidan av enheten, på vänster sida sitter ett ca 5 mm runt hål. Därbakom sitter en resetknapp, som man kan komma åt med tex ett uträtat gem. Klicka försiktigt på den och se om det händer något. Alt två är att lossa minuspolen på batteriet då nollas hela systemet. Funkar inte det så är det nog tyvärr bara att byta enheten. Jag har forskat i Tyskland kring det hela. Min navi vägrar spotta ut skivan. Utbytesenhet i Ty kostar ca 3300 DM. Min går dock på garanti som tur är. Vet någon om det finns nån firma i Sverige som har utrustning och kompetens att mecka Navienheter? SEAB i skåne meckar bara BMWStereos... Enligt ÅF i tyskland skickar dom den gamla till BMW, dvs Utbytessystem där också. Gissar då att BMW skickar trasiga Navienheter till VDO-Dayton(Gamla Philips) för reparation/ Renovering. När de sen är ok ingår de i BMWs utbytessystem, för det är en utbytesenhet man får för 20 KKR. En ny går mkt mer om jag förstått det hela rätt. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Asken... Tackar för infon! Skall prova att nollställa, men jag tror nog tyvärr att de på BMW har testat det när bilen var på service. 20kkr skulle det kosta sa de. (förmodligen för att det "bara" är själva navi-boxen de byter, och inte alla andra komponenter) MVH Johan |
|
|
Wanten. Det är stabilt, glad om jag kunde hjälpa till. Jepp det är CDrom enheten dom byter, men det är däri allt(förutom GPSantenn och div gyron) som har med GPSen sitter, dator mm. Skärmen i fram är bara display och manöverenhet, allt sker i "bakluckan". H Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Asken... Hmmm... en fundering: CD-enheten??? Det är väl ändå "bara" en läsare??? Själva GPS-modulen måste väl ändå vara den större lådan som sitter monterad under den, eller? Johan |
|
|
Den enheten du stoppar in CDRomen(KartCDn) innehåller förutom CDR läsare en dator, processor(typ 386, 486 eller något senilt) samt allt annat som behövs för navigationen. Det är bara den enheten dom byter ut om du beställer en utbytesenhet. Brevid/ framför ngnstans i din baklucka sitter en TV-mottagare som gör att du kan se på TV. Det stora du pratar om tror jag är en förstärkare en samlingsenheten som styr ihop de olika systemfunktionerna, CDvxlare/ TV/ GPS osv. Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
en(samlingsenheten osv) skall vara: eller! :-) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Aha... Du hade ju "forskat" i detta område, så jag litar på dig =) Skall prova att nollställa i morgon, annars skall jag ta ur den och låta en kille på jobbet kolla på den. (han är ett unikum när det gäller elektronik, och har nog klippkort på Elfa) =) Som jag sa tidigare, tack för hjälpen! Johan |
|
|
JAg har faktiskt lärt mig det mesta genom att delta i diskussionerna här på forumet, samt ställt en massa krångliga frågor till allsköns människor inom BMW Sverige och Tyskland. OBS (tips jag fick från verkstan) se till att batteripolen är av innan du tar bort navienheten resp monterar tillbaka den. Problemet med navienheten är att man måste ha utrustning som kan komminicera med den för att kunna felsöka, dvs OS och sånt smått och gott för att det ska ge någe. Hoppas du hittar någe, tipsa gärna per mail eller liknande. Jag försökte nämligen själv med en polare, men han hade inte ELFA-cert, utan bara Nobelpris i lödning eller någe:-) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Kid |
Jag har eventuellt en som vill slja sin Navi från e 540i -98. Passar den? |
|
Kid... Du heter kid på zatzy´s forum, va? =) Jag kallar mig samma där som här... Berätta om navi´n... pris.. vad som ingår osv.. MVH Johan |
|
|
Tänkte bara meddela att jag lyckades laga navigatorn... Det var strömförsörjningen i den som hade gått sönder. Jag tog helt enkelt fram multimetern och lödpennan. Komponenterna kostade hela 9:- på elfa. Med andra ord så sparade jag 19991:- på att laga den själv (beräknat på de uppgifter jag fick på BMW i Solna). =) Ville bara skriva av mig, när jag är så här glad =) MVH Johan |
|
|
Perfekt!:-) själv har jag nyss kommit tillbaka ifrån tyskland med utbytt navienhet(förlängd garanti, puh!). Den vägrade spotta ut gamla skivan. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.