AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
865

Snälla HJÄLP - kylarkätskan rann ut

Tjena!

Råkade göra en jätte tabbe när jag skulle kontrollera kylarvätskenivån i bilae. Vet att man bör göra detta när motorn är kall men idag tänkte jag inte på detta och skruvade upp locket till kylaren i samband med tankning och med varm motor förstås. När jag lossnade lite på locket märkte jag att det började pysa och strax efteråt hörde jag hur det började rinna under bilen och pysandet tilltog ganska kraftigt. Blev lite rädd och skruvade på locket genast (vid det här laget hann jag inte ens öppna locket då det började rinna rätt mycket).
Hur dum kan man vara att göra detta vid varm motor(/&¤%#!""#/)=?

Hursomhelst, det hann rinna ut en del kylarvatten på marken. Är detta normalt att det börjar pysa och rinna ut en massa kylarvatten när man gör detta med varm motor eller har jag någon läcka i kylsystemet???? Har för övrigt aldrig sett några fläckar under bilen. Bildas det tryck i kylarsystemet när motorn är varm???? Räcker det nu att jag bara fyller på med glykol för att återställa kylarnivån?

Snälla hjälp, detta är jätteviktigt för mig.

/Dominik
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Ja, det är normalt att det rinner ut vatten när du öppnar locket då den är varm, vatten expanderar ju när det är varmt, och ja, det bildas tryck i systemet när den är varm, det höjer kokpunkten på vattnet.

Du bör fylla på med en 50% glykolblandning när du fyller på, den har den lägsta fryspunkten.

Magnus
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Du skrev förresten att du inte har sett några fläckar under bilen tidigare, men du vet väl att man ska kontrolera kylvätskenivån (med kall motor) med jämna mellanrum. Om du då inte ser att det försvinner vatten så behöver du inte vara orolig för läckor.

Magnus
OKI, så jag ar alltså inget att oroa mig för. Det borde alltså räcka med att fylla på med glykol upp till markeringen?

Tackar på förhand

/Dominik
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
ojojoj...
Var ska jag börja?
Man öppnar aldrig locket till kylaren för att kolla nivån. Det kollar man på expansionskärlet utan att öppna den.
var det på kylaren eller expansionskärlet du öppnade?
I kylsystemet är det tryck när motorn är varm och när du öppnade så bröts trycksystemet och det bubblade förmodligen ut nånstans.
tänk dig en skakad läskflaska, den bubblar ju inte över förrän man öppnar den.
Prova att fylla på en blandning av vatten och glykol och se om det rinner nånstans.
Vad du än gör så fyll inte kallt vatten i en varm motor.

Automat är bekvämt
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Snabba killar som hinner peta in fler inlägg medan jag formulerar mig...

Automat är bekvämt
styrman1>> är inte så kunnig på detta men det jag försökte skruva av var ett svart lock placerat till höger om kylaren. Enligt instruktionsboken skall man skruva av den för att se ifall flottörnålen hamnar mellan min- och maxnivån. Sorry ifall jag var oklar på den punkten. Viktigast av all är att jag inte råkade paja något på kuppen. Hoppas det iallafall.

Thnx grabbs för infot

/Dominik
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Var det inte du som hällde glykol i spolarvätskan för ett tag sen?

Automat är bekvämt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett kylsystem på en modern motor står under tryck. När man trycksätter vatten höjer man kokpunkten. Således kan vattnet i kylsystemet vara över 100grader utan att koka. Men när du minskar trycket (öppnar locket) börjar vattnet att koka. Det var säkert det som hände!

Vänta till motorn har svalnat lite och fyll upp systemet med 50/50 glykol (nitrit- och fosfatfri etylenglykol - säkrast med BMW:s "egen" glykol) och vatten.

Mvh
Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Hej en gammal jobbar kompis
öppnade kylarlocket på en buss och skulle fylla på
vatten. Han var rätt stressad när han gjorde det och han
fick nog en 10liter över sig. han fick en del brändskador
på arm och hand. Så det gäller att ta det lungt när man kollar
kylarvattnet.

MVH Daniel

~~~~~~~~~~~~~~
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.