|
|
|
|---|---|
|
Jag har en M3 94- och jag skulle ladda batteriet igår kväll och råkade sätta plus på minus så att det blixtrade till lite bara.. sen idag när jag skulle köra ut den ur garaget så gick den på 3 burkar typ men jag körde ju bara 3 meter så jag sket idet men när jag skulle köra in bilen gick den inte igång! =( det jag konstaterat är att soppa pumpen inte surrar längre men ska den surra varge gång man vrider på tändning för det kaske redan finns tryck och då kanske den inte snurrar igång?? hur som helst så luktar det soppa i avgasröret efter att jag stått o nött på startmotorn ett par gånger.. vad kan det vara? jag har kollat säkringen till soppa pumpen och den är hel.. finns det nåt relä som kan ha tagit skada eller? Tacksam för svar.. /en ledssen m3 ägare.. | |
| de kan inte blivit kortslutning nånstans när du gjorde de där me batteriet?? | |
|
I bästa fall kan det vara batteriet som har gett upp. I värsta fall kan du ha orskat skador på styrbox och övrig elektronik i bilen... Mvh |
|
|
Inte batteriet om man kan stå och nöta på startmotorn va? Låter som ett dyrt fel. jag skulle kolla med en firma typ el och diesel i högdalens ind omr utanför stockholm. Automat är bekvämt |
|
caj |
Lustigt att alla tror att soppapumpen gett sig så fort bilen inte startar.. , det är nämligen så att bensinpumpen startar inte förrän gnistorna från stiften har tänt och bilen går igång, på senare modeller, typ 88- framåt. Detta pga av att om man smäller tex och bilen tar eld så ska inte pumpen fortsätta att gå om bilen lägger av.. |
| Om man kopplat på det sätt som du beskrev ovan så borde alla saker som var i användning (inte urkopplade, avstängda m.m.) gått sönder om de inte var avsäkrade. Har du kollat alla säkringar i säkringsboxen? | |
|
det är inte bra att nöta med startmotorn på det där viset om den får bränsle då den dränker kattarna i soppa och det finns risk att dom går sönder.. Har du tur så har den bara surat ner sig och behöver nya stift, då sura stift kan vara omöjliga att få igång om man inte har typ en gassvets som man kan bränna ren dom med.. |
|
|
min gjorde så en gång tog ur stiften o värmde dom me gasolen den hade surat igen efter att inte blivit varmkörd riktigt utan bara ut o in i garaget burt |
|
|
Byta stift? Eftersom du hade så mycke bränsle i avgassystem så har stiften förmodligen blivit knäckta, ett mycket vanligt fenomen. Bara en tanke. Mvh. Robban Johansson |
|
|
Hej igen och tack för svar! inte en enda säkring hade gått sönder! menar ni att soppa pumpen inte går så fort man slår på tändningen? jag har ju hört den surrade förut när jag ska starta bilen ju.. nu surrar den inte.. =( |
|
|
En sak till är att bilen efter att bara körts in o ut ur garage har börjat gå ojämt på tomgång och inte gå på alla cylindrar när man startar den nu på slutet.. kan det verkligen vara stiften som surat ner sig.. |
|
|
Du har inte förstört elektroniken genom att koppla en batteriladdare fel till ett batteri. Det som gnistrade var lite ström mellan laddaren och batteriet. Eftersom inre resistansen i ett batteri är så väldigt mycket mindre än en batteriladdares så blev det ingen negativ spänning i kablarna till resten av bilen. Du kanske sänkte spänningen från 13 Volt till hälften. Det slår man inte sönder någon elektronik med. Felet finns någon annanstans. PeO. |
|
|
Prova att skruva åt batteri polerna en gång till...Jag stannade vid en mack för att tanka för ett tag sedan o när jag skulle iväg sa det bara "klick" efter mycket letande så visade det sig att pluspolen satt lite löst,värt ett försök ialla fall. m.v.h Nicke |
|
|
Hoppas verkligen att jag inte förstörde elektoniken men jag har själv svårt att tro det själv för det var en sån liten "touch" bara.. jag har konstaterat att den är definitivt sur iallafall så soppa lär den ju få.. hoppas man kan utesluta soppapumpen då.. när jag vart ifrån den ett tag och provar att starta så tänder den till iallafall men går igång gör den inte.. tänkte pröva det som folk ovan skrivit med tändstiften så jag slet bort kåpan det står M-power på och trodde jag skulle hitta stiften där men där satt 6 st spolar av nåt slag.. ska jag skruva bort dom för att byta stift eller? |
|
caj |
Ja det sitter 2 skruvar till varje spole där, ta bort den och du hittar tändstiftet en bit ner. originalverktyget tiil tändstiften som sitter i kofferten är ett bra hjälpmedel! |
|
Tackar så mycket för det..=) hoppas nu att det kan vara stiften.. jag har hört många i vinter som har haft problem med att bilarna dött.. min polare tex fick inte igång sin och lämnade in sin och för 2500 kr så fick han tillbax den med svaret" vet ej vad det var för fel för vi felsökte den utan resultat men på morgonen gick den igång bara" är det ett vanligt fenomen på bmw eller? |
|
|
Tackar 100 000 gånger till er som hjälpte mig med lite tips! det var sura stift i den så jag tog ur dom och blåste på med gasolbrännare som nån sa och sen gick den igång direkt =)) körde en lång repa och drog ur den lite så att den fick andas lite.. tackar till er alla..=)) |
|
T_J |
Faran med att ställa av en bil över vinter är att den den då börjar trivas så bra med att stå och mysa i ladan att den inte vill vara med igen ;) Skämt åt sido, det är faktiskt väldigt många som får problem med bilen efter en vinter-avställning, jag är nog lite kärringen mot strömmen som påstår att en bil trvis bäst med att rulla och gå, den är faktiskt byggd för det. |
|
Var ju det jag sa, =) Hehehehe! Hade liknande fel på min i vinter. Skojar bara, kul att det funkade. Mvh. Robban Johansson |
|
|
mmm käns kul o hjälpa någon burt |
|
|
skönt höra att det löste sig då man själv ha haft lite problem med avställnig, soppa, batteri mm mm... M POWER- När du älskar att KÖRA!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.