|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag såg i dag att det läckte lite, lite vid oljefiltret så jag tog en filteråtdragare och skulle försöka dra åt filtret men jag råkade buckla till filtret med åtdragaren !#"¤!!!, någon som vet ifall det går att köra ett tag till innan byte? | |
|
Jag skulle nog byta filter. Det finns en övertrycksventil och en backventil i filtret. Om du har bucklat till plåten, finns det risk för att de kan kärva för dig! Mvh |
|
|
Ok, Går det lika bra att köpa ett MAN filter på OK macken eller är BMW orginal att föredra. BMW reservdelar har ju stängt på helgen. |
|
|
I första hand skulle jag köpa ett originalfilter, men MANN gör bra filter! Hellre ett MANN-filter än det buckliga originalfiltret. Köp inte något billigt skräpfilter bara, de kan orsaka mer skada än nytta! Mvh |
|
| Ok, Jag antar att jag måste byta oljan oxå efter som stora delar av den annars rinner ut när jag tar bort filtret? | |
|
Tja, ett extra oljebyte är aldrig fel! Köp en bra syntetolja så blir motorn "glad"! Mvh |
|
|
Ok, Tackar för hjälpen |
|
|
Länk Där har du lite att välja på! Mvh |
|
| Tackar | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mann filter går utmärkt, vem tror ni tillverkar filter åt BMW?? Inte dom själva i allafall. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Helt riktigt Hasso att BMW inte tillverkar egna filter! Grejen är bara den att om man köper ett "original"-filter, så har det rätt filtreringsgrad för motorn. Vissa filter filtrerar för bra (för täta) och då störs oljecirkulationen i motorn med eventuella överhettningsproblem och ökat slitage som följd. Andra filter filtrerar för dåligt och då ökar slitaget pga smutsen i oljan. De krav man defenitivt skall ställa på ett "burkfilter" är att det har övertrycksventil och backventil. Dessa funktioner saknas ofta i "billiga" filter. Men som sagt, håller man sig till någon av de stora filtertillverkarnas filter (ex Mann och Bosch) får man ett bra filter! Mvh |
|
Tigerr |
det rä ett FILTER, inte en mekanisk hjärtklaff..! Jag tror att ett Mekonomenfilter gör jobbet lika bra som ett dyrt BMWoriginal.. Tigerr |
|
Mekonomen är nog inte billigare än BMW! Liknelsen med hjärtklaff var faktiskt inte så dum, men jag skulle likställa filtret med en hjärtklaff! Skillnaden mellan ett kvalitetsfilter och ett billigt piratfilter är STOOOR! Med tanke på den lilla kostnad ett bra filter står för, varför köpa ett billigt filter och spara 20kr samtidigt som man spelar rysk roulette med motorn? Mvh |
|
Tigerr |
Johan B: På Beemern sitter det original BMW, byter alltid olja vid oilservice, inspection1 och inspection2 och allt vad det nu heter! På Forden däremot sitter ett Mekonomenfilter.. Funkar bra, dem brukar faktiskt ha bra grejer! Att påstå att ett filter från Mekonomen är som att leka rysk roulette? njaäee.. Det kan jag inte hålla med om! Tigerr |
|
Tigerr, jag har aldrig påstått att mekonomens filter är vare sig billiga eller dåliga. (Förstår iofs inte att man köper oljefilter på mekonomen som är lika dyra eller dyrare än originalfilter!) Däremot kan "billiga" piratfilter av tveksam tillverkare vara ett effektivt sätt att ha ihjäl motorn i förtid! Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
JohanB.Mann som exempel skulle inte göra nån som helst skillnad på de filter som de säljer som orginal och det som säljs under eget namn, det skulle betyda dubbla tillverkningslinor och det är långt ifrån lönsamt. Textarbelägg med eller utan märkeslogga ingen skillnad, kolla ventilkåpspackningen i mektipset, där BMWloggan och artnr slipats bort, ingen skillnad mot grossistens och "orginal". Men det är självklart skillnad på reservdelar och reservdelar, men det gäller att veta vilka som är rätt och fel att montera. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Det ä r absolut ingen fara med att ha ett *litet* buckligt filter. ..... E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk Länk |
|
|
Haso, jag vet att det finns tillverkare som säljer delar till bilindustrin under "bilmärkeslogga" och som sedan säljer "samma" delar med eget eller borttaget "bilmärke". I fallet MANN-filter är det nog ingen fara. Det jag ville påtala är att det är stor skillnad mellan kvalitetsfilter och "billiga" filter! Precis som du skriver gäller det att veta när det är OK att montera en "piratdel" och vilka tillverkare som har bra kvalitet... Mvh |
|
|
Jag stavar som en kratta ser jag "Hasso" skulle det ju stå och inget annat! ;o) Nej det klart, en liten buckla är nog ingen fara. Men det är svårt att säga om man inte ser hur stor den är och var den sitter... Mvh |
|
Det har förekommit att till och med "orginalfilter" till M52 motorn upplöst sig i molykyler och försvunnit.Men det är i samband med enbart kortkörning oh överskriden serviceintervall.Orsaken att oljans surhetsgrad ökade med den ogynnsamma körprofilen (BMW uttryckt för viss kategori förare) och då "frättes"filtret bort. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Jo, jag vet att BMW (filtertillverkaren) hade problem med papperskvaliteten i början när de långa serviceintervallen (ca 2500 mil) infördes! Numer skall filterkvaliteten vara "uppdaterad"... Men detta gällde väl enbart insatsfilter till m52!? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.