|
|
|
|---|---|
|
Hepp! Jag ringde till BMW för lite info om att byta vindruta. De sa att de låter en utvald glasmästare göra alla glasjobb. Vet ni om man får en originalruta monterad, trots att det inte är BMW själva som gör jobbet, eller är det någon generell ruta? Jag har en E39 med regnsensor. Någon som har erfarenheter? /Beemer | |
|
Jag bytte min ruta i januari. Jag ville absolut ha en orginal ruta med BMW märke så att glasmästaren fick beställa en via BMW. Det tog 3 dagar att få fram och sedan var det bara att byta. Tydligen så är det inte så populärt att kunden kräver en orginal ruta men glasmästaren får väl anstränga sig lite för att tillfredställa krävande kunder till vilka jag definitivt kan räknas! ;-) Länk MVH/Andrè |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var mycket nog med att kolla av bilen och dokumentera ev defekter innan du lämnar bilen.Väldigt lätt att det blir oönskade mindre märken i lack ody vid rutbyten. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Tändning måste vara av när rutan byts annars kommer inte regnsensor fungera efter. Går att återställa på BMW. |
|
| Byte ruta på min e-39:a hos en vanlig glasmästare var inga problem med varken regnsensor eller lackskador han byte även överliggande list på rutan funka kanon utan orginal ruta.... | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
OBS!! Vid rutbyte på E39 så måste nedre listen under rutan bytas eller samtliga klipps bytas ut annars får man oljud. Finns ett servicemedelande om detta. Alla glasmästare är inte införstådda med detta. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Tack för alla tips! Jag ska nog begära en originalruta. Jag får enligt uppgift betala ca 1700:- när "förskingringsbolaget" har pyntat sitt. Har ett par rejäla stenskottsprickor i rutan. /Beemer |
|
|
Vad menas med oljud i detta sammanhang Hasso? Länk MVH/Andrè |
|
|
De flesta byter lister vid nya ruta tror jag. Frågan är dock om även den nedre listen byts? Länk MVH/Andrè |
|
Det är visst den som varit problemet och ska bytas, annars blir det vindbrus, finns nått på forumet om detta,har även läst ett service meddelande om detta. en bekant fick problem när glasmästaren ite böt listen. problemet uppkom direkt efter rutbytet. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Ok, tack för infon. Länk MVH/Andrè |
|
|
FIck min rua bytt hos CarGlass i Stockholm efter att den på självaste julafton bara sprack från vänster till höger mitt på E4an! Vet inte om det är original, men jag har regnsensor och de frågade om det innan de tog emot bilen. Jag har inte haft några bekymmer med vare sig sensor eller oljud efteråt. Jag fick betala 1400:- i självrisk... /Hasse |
|
|
På min förra bil byttes rutan mot en "icke-originalruta" hosen glasmästare (via BMW-verkstaden). Där BMW-märket skulle sitta på rutan satt det ett litet klistermärke. När jag pillade bort det märket och tittade noga, kunde man se hur någon blästrat/etsat bort BMW-märket eftersom man kunde se det svagt i glaset.... Mvh |
|
JohanB. Ännu ett exempel på hur "piratdelar" tillverkas av "orginaldelar". Vilket märke var det på din "pirat"ruta:) Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Hasso, jag väntade bara på den kommentaren! ;oDDD Det verkade vara "no name"... Mvh |
|
| Dom byte bara den övre listen på min E-39 fick ej något vindbrus eller dyl....Hasso då har väl den glasmästaren inte satt i rutan helt rätt på din bekantas bil annars skulle väl jag fått vindbrus jag oxå eller??? | |
Det är nått i nederkanten som kan ställa till det, men det är också väldigt viktigat att rutan kommer rätt i överkant skall ligga exact i rätt lägg under taknivån för att inte få oljud. I nederkantan är det nått med plastnitar och nåt mera som kan strula och som alltid aka bytas mot nytt vid rutbyte, kommer inte ihåg exact det var ett tag sedn jag läste om det. Men dessa delar skulle ingå i rutbytet. Länk Ska kolla av om jag kan hitta nått om detta nån mer stans och det verkar vara mycket klister och tricksande för att få till en ruta på E39. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Då jag jobbar som glasmästare så får jag nog lov att säga att om det kommer en massa oljud från vindrutan så måste den glasmästaren ha gjort ett dåligt jobb, & då är det upp till honom att åtgärda det. Ska inte kosta nåt extra för kunden. Så får ni problem så är det bara att åka tillbaka till glasmästaren. Sen när det gäller original/ pirat ruta, så tror jag nog att dom flesta glasmästarna beställer från samma leverantör. Nämligen Pilkington. Jag skulle också tippa på att dom flesta rutor tillverkas på samma ställe. Tvivlar på att BMW eller någon annan biltillverkare har ett eget glasbruk. Sen om det är ett BMW märke inprintat på rutan spelar nog ingen roll. Den kommer nog från samma ställe ändå. | |
|
Danne27: Ok, du har förstås rätt. Kanske är onödigt struligt att propsa på en BMW-ruta. /Beemer |
|
|
Är det någon som bytt ruta på en E34:a? Jag har en del stenskott i min och skulle vilja få den bytt. Ett cirkapris skulle vara intressant. _____ Micke Länk Länk |
|
| Micke Olsson.... det tar du ut på försäkringen. Åk till glasmästaren och säg att du vill ha en ny ruta på försäkringen då får du fylla i ett papper som dom skickar till ditt försäkringsbolag där skriver du tex riksväg 77 stenskott på vänstersida på vindruta hitta på ett datum när det hände osv... DÅ arr det din självrisk som säkert är på ca 1500-1700kr pröva med det .jag gjorde det och det var glasmästaren som sa att jag skulle göra så för annars hade rutan kostat 3400:- tror jag det var.Lycka till. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.