AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.384

Nivåreg/dämpare 750 -88

Har letat tidigare trådar om ämnet, men inte funnit nått riktigt bra svar.. Följande problem me min "nya" bil.. Nivåregleringen verkar funka fint, den höjer sig några centimeter när ja startar bilen, men stötdämparna bak är stenhårda, och bilen är en plåga att åka över fartgupp me. Dom är hårda även innan bilen är startad.. Läst någonstans att klockorna kan vara skrot.. Sen är de fel olja i oxå.. ATF istället för.. CHF eller va hette den?!

Frågan är således.. Hur tömmer ja hela systemet enklast för att bli av me all ATF olja, och vilket förfarande ska man ha när man fyller upp me ny olja i ett tomt system?? Antar att de ska luftas på något ställe, och om motorn ska vara igång osv..

Fråga två är då.. Hur kollar ja vad som är fel när dämpningen inte är så mjuk som den borde?? Om de e fel på klockorna, hur kollar ja funktionen på dessa?? Kan kanske tillägga att något läckage har inte upptäckts, utan alla tätningar osv. verkar intakta.
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Om klockorna är trasiga så får du alltså ingen dämpning alls, utan det är stenhårt.
När du ska byta olja så får du nog tappa av från anslutning på servopumpen, fyll sen med Pentosin CHF 7.1 och kör motorn, byt sen olja igen. Förmodligen måste du ändå byta klockorna, så du kan ju tappa ur oljan i anslutningarna där.

mvh / Magnus
Hmm.. Det lär väl va kvar olja i dämparna även om ja tappar vid pumpen? Det är väl ingen cirkulation i systemet, bara tryck?? Då byts väl inte oljan ut.. eller?? Och "förmodligen" byter ja inte klockor för, ja vill allt veta säkert.. Finns de nått alternativ till fel, annat än klockorna? Luft i systemet eller nått??
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
tjenare, jag har för mig att det på något vis hänger ihop med bromssystemet.. iaf när man trycker bromspedalen i bott på min bil så blir det cirkulation i den behållaren till pentosin behållaren, har dock ej fattat varför..

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
På tidiga e32 så är det iaf som så att hydraulpumpen förser styrning, bromsar och nivåreglering med olja.

Oljan i dämparna får du ut genom att lossa slangenanslutningen på dom.
Troligtvis har du inte luft i systemet då det i stort sätt är självluftande, dock har du en luftningsventil på manöverenheten vid bakaxeln.

Förmodligen får du byta hydraulklockorna, de behöver inte vara så dyra på skroten. Om dämparna läcker så är det dags att byta dom också.

Det hela låter ju som att det skulle vara klockorna, dock vet jag inte hur systemet reagerar på ATF-olja.
Jaha.. de klarnar allt mer.. men ställer fler frågor i skallen oxå. Är bromsarna ihopkopplade me servopumpen? Får ja då fråga om de e samma olja där då?? Nä nu e ja inte me riktigt.. *s*
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Det är bara att fråga på!

Du har alltså förmodligen en hydraulisk bromskraftsförstärkare. Det betyder att trycket från servopumpen hjälper dig att bromsa. I systemet sitter också en hydraulackumulator som håller trycket uppe om motorn skulle stanna, och du får kraft nog för ca 3 fulla inbromsningar.
Samma pump går till servostyrningen, samt till nivåregleringen.

Alla tre systemen är hopkopplade och går på samma olja.

Det är av yttersta vikt att rätt olja används (Pentosin CHF7.1), och jag vet inte vilka skador du kan ha fått av ATF-oljan.
I hydraulklockorna för nivåregleringen finns det ett gummimembran, inuti är klockorna fyllda med kväve, och utanför flyter oljan. Det kan vara så att ATF-oljan har "ätit" upp gummimembranet i klockan.

Okeeeeej.. nuuu e ja me lite mer Mange.. Servopumpen driver alltså bromsförstärkaren.. de tror ja på. ;-) Jo, de kan nog va så att oljan inte haft någon positiv effekt på vissa delar.. typ därför ja frågar lite ingående hur ALL olja ska fås ur. Ska spåra upp ett par klockor på skroten så får vi se va de kostar.. Har inte en pejl på priset på dom.. förutom att dom kosta drygt 100 dollar på en firma i USA.. hur ja nu hamnade på den sidan.. *s* Nåväl, ja e oskyldig till den felaktiga oljan, de va redan ATF olja i när ja köpte bilen.. bara så ni vet.. :-) Tackar för tipsen.. och tar gärna emot fler om någon har..
Mr
63
MrD
BMW 750 -88
kollade på bmw och dom kostar ca 1100 kr/st
Hmm.. ingen mer som har någon åsikt?? Bekräfta gärna redan sagda.. eller kom me ytterligare tips om felsökning.. En tanke som slog mig va att nivåregl. kanske e fel inställd så den pumpar för högt tryck i dämparna, så dom inte klarar gunga pga för låg vikt bak?? Typ, EPA-traktor-hi-jackers.. Nån som har nått mått på hur hög baken ska va i rätt läge, obelastad? Den kanske inte alls ska höja sig när man startar bilen?? Svårt att avgöra om den e för hård i ostartat läge.. känns som hårda gasdämpare, som jämförelse..
Hej Teddy!
Har hört talas om att justerarmen som sitter på krängningshämmararmen lossnat och sedan "tvingat" nivåregleringen till maxläget,vilket gjort att bilen blivit stum i baken.Kolla först att nivåregleringen fungerar både uppåt och neråt.Om inte felet sitter där så är det nog bara byte av "klockorna" som hjälper. Satsa i så fall på nya från BMW för c:a2000 kr paret.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Teddy!
Har under en längre tid haft ett larm som sagt"suspension leveling".Det upphörde när jag mätte karossen vid framdörrs framkant och vice värsa.Det visade sig att den var ca:4 cm högre där bak.Använde justerarmen och sänkte till nästan plant mellan punkterna(ca:0,5 cm högre bak) vilket resulterade ,inga mer larm och att bilen känns klart bättre på alla väglag och mjukare.Nivådämparna har hängande stänger inuti som är inställda för ett läge,ändrar man det läget ändrar man hela systemet och det blir konstigt typ stenhård i baken.

Mvh Dic.
Nästa fråga.. Det sitter TVÅ givare på bakaxel.. en på krängningsstaget på vänster sida, och en på höger sida som inte sitter i krängaren. Är det individuell nivåreglering på vänster/höger, eller är den ena till något annat?? Vill ju inte röra någon av dem innan jag vet vad som händer.
PE
630
PESK
740iA e32
Länk

här har du en översikt på systemet.......
J-r va kanon!! Tack för de PESK. ;-) Intressant sida.. Nu återstår bara en fråga.. va tusan e den andra brytaren på bakaxel till..
PETER.O
Teddy, om du skall byta klockorna köp även nya slangar
mellan dämpare,klockor för dom brukar vara svåra att
få loss utan att fördärva dom.

Mvh Peter

Nivåreglering justerad så bilen blivit lägre, rör sig inte alls vid start, och nu funkar stötdämparna mycket bättre. Mycket trevligare att köra med oxå. Tänk va enkelt det kan vara.. ;-)
PE
630
PESK
740iA e32
Fan va gott me positiva personer.....
Det är lättare att se en lösning än att se ett problem...
Peo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.