|
|
|
|---|---|
|
Hej! köpte min första bil igår en bmw 528 ifrån 87 och det kommer ett tickande ljud ifrån motorn vad är det som är fel? sedan undar jag idag när jag hade parkerat bilen och skulle gå ur så var det något konstigt ljud ifrån handskfacket och när jag öppnade handskfacket så var det en liten dosa där vad e det för något och varför låter det om den?? tack på förhand mvh //Martin | |
|
Dom motorerna tickar ofta, det kan bland annat vara spridarna som låter (ganska finlirat tick, relativt ljust). Sen kan det självklart även vara ventilspelet som behöver en justering, detta är inte någon svår uppgift att utföra (kan man öppna ventilkåpan och inte känner sig rädd för att skruva lite så funkar det). Felaktigt ventilspel brukar låta lite likt en diesel, men då är det mer ett knack än ett tick. Eftersom du nyss köpt bilen så kan jag rekommendera dig att byta olja och filter, se över tändstiften så de ser fräscha ut. Öppnar du själv och ställer in ventilspelet så kolla bultarna som håller oljeröret, dom kan ev sitta lite löst. Byt då även ventilkåpspackning. Vad som tjöt måste varit något eftermonterat, fram med närmsta digitalkamera och fota! :-) PS. Kanske är det en Avlyssningsutrustning! |
|
|
Hehe.. inte en avlyssningsdiskussion till nu va, iofs var den förra skojig. Men allvarligt... Grattis till köpet av en kul bil. Och som tidigare talare... motorerna tickar lite, speciellt om dom har några mil på nacken. Om den skulle ticka väldigt mycket kan det ju förutom ventilspelet vara att kammen är sliten... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.