|
|
|
|---|---|
|
Funderar på drivningen av en Rockforf HX2 8" med dubbla 4 phmiga talspolar. Med dubbla talspolar kan man alltså ha denna i totalt 2 eller 8ohm. Eftersom man väljer 2 ohm så skulle jag vilja fråga lite om drivningen av denna subbe. Det steg som jag eventuellt funderar på är ett Pioneer GM-x924, driva framsystemet med två av detta stegets kanaler å brygga den andra "halvan" å driva subben. Nu kommer första frågan, det är kanske inte lämpligt att ge den bryggade kanalen 2Ohm, av vad jag har förstått så är det inte många steg som gillar 2ohm i en bryggad kanal. Nästa fråg är: har läst att det är ett konstfel att driva respektive spole på högtalaren med vars en kanal från steget, nån som kan dementera eller verifiera detta resonemang? Jaja Ha åsikter å synpunkter. /Johan | |
|
Känner inte till ditt pioneer steg , men du skall ha ett mycket strömstarkt steg för att driva denna pjäs. Och observera att 2 ohm i mono och inte stereo !! Varför man inte skall driva basen med varsin kanal är om du tänker dig att det är inspelat en helikopter som åker från höger till vänster . Eller om det spelas bas i båda kanalerna men mer i ex. vänster . Då kommer en spolen matas medans den andra är utan . Fråga mig inte konsekvenserna av detta men blir garanterat inte billigt !! MVH TONY ///M3 |
|
|
Det där med separata kanaler som sänder olika signaler i kanalerna förstår jag....men steget kommer jag att mata med min huvudenhets separata sub-utgång, vilket innebär att de olika kanalerna kommer att få exakt samma information vilket i teorin inte medför att spolarna kommer att motarbeta varandra.Dock så är det kanske ÄNDÅ olämpligt? att driva spolarna med separata kanaler? (för då hade steget sett det som 2x4ohm vilket hade varit helt acceptabelt). Ponera att mitt Pioneersteg inte lämpar sig, vad tror ni då om ett JBL BP 300.1 ? Forstätt ha åsikter =)) /Johan |
|
|
Jag skulle nog mata varsin kanal i varsin spole. Har för mig att de dubbelspoliga högtalarna till kom just för att mata varsin stereokanal på de dubbla spolarna i t.ex subbasar. Iofs är det möjligt att t.ex bara ena spolen jobbar vid vissa tillfällen, varvid den andra då genererar en spänning baklänges in i den andra kanalen, men det tycks funka iaf. På E39 original framhögtalare är det ju dubbla spolar, de två som inte går till stereon är parallellkopplade och går till telefonen. Jag skulle kunna gått ed på att det då blir överhörning mellan högtalarna, men icke. Full balans på t.ex vänster och det är tyst i höger. Vete f-n hur det går till, men det är väl nåt elektroniskt... Att lasta med 2 ohm på ett steg som inte är mycket strömstarkt och stabilt kan sluta med grillat slutsteg. Jag har ett nyss inkommet objekt här, kan maila ett par bilder till den som vill se hur det kan se ut. FP |
|
| Maila gärna... | |
|
Ja du Folke =)....fyfan skulle man kanske kunna säga =) Det blir nog att driva på vars en kanal eller skaffa ett rekorderligt mono-slutsteg =) /Johan |
|
Robsarve |
effektmässigt är det samma sak att köra basen i 8 ohm bryggkopplat som 4 Ohm stereo. Ditt steg är inte helt bekvämt att lastas ned till 2 ohm bryggat, räkna med att det blåser säkringarna om du vrider på ordentligt. Prova hellre 8 ohm bryggat och se om det räcker. |
| Håller med Robsarve. Seriekoppla spolarna och brygga steget, det vinner man dessutom bättre kontroll på. Visst, man kan spela högre med 2 ohm, innan steget brinner upp... | |
| Kan säga att jag seriekopplade å körde bryggat.....HUVA....fyfan vad den låter bra.. =)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.