AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
440

Justering av ventiler på BMW 520 -90

tr
55
trkra
BMW M3 CAB -94
BMW 316 -90
är det någon som kan ge mig lite info om detta ??
dalldall
tag gärna ur stiften,lättare att vrida runt motorn!sen vrider du runt motorn tills nockarna på ettans cyl(på kammen alltså står snett neråt,sen tar du ett bladmått och för in mellan ventiltoppen och exentern (0,20mm tror jag,kall motor,står nog i motorrummet annars)du skall känna ett ganska bra motstånd när du för bladmåttet fram o tillbaka.behövs det justeras tar du en 10ringnyckel och lossar muttern och tar enböjd pinne av nåt slag ca 3-4mm i diameter och stoppar in i hålet i exentern och vrider tills det känns bra.har bilen gått många mil brukar det vara svårt att justera 100%.bästa är att byta exentrarna.sen blir det lättare!jag förmodar du menar m20 motorn.

dalldall
sen gör du förstås likadant på alla andra cyl!men det var kanske onödigt att säga!!!!!!!!!!!!!

go
145
gorjo
330e -21
0,25 mm spel vid kall motor, med 0,20 blir tomgången orolig.
Vet nån vad det kostar att få ventilerna justerade på verkstad????
CS
79
CSi
320A -78
1.400:- på BMW Solna
el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Här finns en utförlig beskrivning på hur man gör.

Länk

tr
55
trkra
BMW M3 CAB -94
BMW 316 -90
jag gjorde det i förrgår var faktiskt ganska enkelt en tians nyckel ett borr och ett bladmått....
Ställer man ventilspeler till 0,30-0,35 så går motorn bättre o kanske kanske att man får nån extra kuse oxå!!De "tickar" dock mer då men men...Finns lite info om just detta på www.e30.de....Bra sida för övrigt!!!
go
145
gorjo
330e -21
Hmm, låter lite märkligt att motorn skulle gå bättre med ett större spel med tanke på att ventillyftet blir mindre ju större spelet är.
gorjo:Kan man tycka kanske!!Men min bil gick bevisligen bätter o jämnare med 0,3-0,35!Ja e ingen motor expert men borde inte större ventilspel göra sp att man får längre tider då ventilerna e heltstängda så energin i "explosionen utnyttjas aningen mer?????I vilket fall så kan man läsa mer om detta på www.e30.de,på tyska då förståss....
go
145
gorjo
330e -21
Dawwe:
Möjligt att det är så, men då kunskaperna i tyska är begränsade så hoppar jag nog över att fördjupa mig ytterligare..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.