AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.058

smörjning till turbo!

tl
77
tl996r
325ik -87 turbo
Jag håller på med en turbo konvertering och har några funderingar! Jag såg att Spretten hade fått tag på ett T-kors till olje tryckskontakten på biltema, men jag kan bara hitta det med tum jänga. kan det vara så att det finns en tum jänga som är lik M12 så man kan få ihop det med lite locktite, någon som vet? sen har jag funderat på ett alternativ som är enklare än att ta smörningen från olje tryckskontakten, men jag vet ej om man får lika bra olje flöde på returen, Det finns ju faktist en adapter att köpa som används när man vill få dit en olje kylare, man skruvar dit den där oljefiltret ska sitta och sedan skruvar man i filtret i den och vips så har du både tryck och retur. Jag vet att det finns att få tag på sådana till volvo men vet ej hur det är med BMW. fördelen med det här (om det skulle funka) Är att det är simpelt att montera och du behöver inte borra i blocket. Jag har även kollat på en hydral firma efter T-kors och då var det tio delar senare och 500:- senare innan dom fick ihop ett T-kors, men det måste finnas något enklare och billigare. tro inte att jag är en snål fan, men jag har gett mej på att det inte ska kosta mer än 3K.:-)
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
T-korset har artikel nr.32-1076 pris39.90kr.Använder det själv på min 318-84 tror att det skall passa på 320 åxå.

"voffo gör dom på detta viset"
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Kul att någon läser det gamla inlägget. I sommar kanske jag släpper del 2 om 323i turbo för …!

Hjulbultarna har M12 1.5, det går bra att borra hål och hårdlöda mot den gänga du vill ha!

BMWiggen: har du också inspirerats av mitt gamla 318 projekt?
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
spretten:
Ja!Det är ditt fel att jag har blivit "turbo missbrukare"!Super skoj!Jag fattar inte hur det kan hålla?1.0bar i laddtryck på original motor utan spikningar,endast höjd bränsletryck och större spridare.Själv är jag uppe i ca.2600kr med allt,och nu går den helt perfekt!Grymt bottendrag!Lite ojämn laddtryck bara,stannar till vid ca.0.4-0.5bar och sen kommer resten som en spark!Varvstoppet är vid 6000 det flyttade jag med att spänna ut fjädern på rotorn!Tack för dina fina tipps!

"voffo gör dom på detta viset"
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Ja ja, jag är inte mer proffs an någon annan. Men det är självklart man blir glad av att höra sådant.

Kanke en lite mer seriös uppföljare skulle vara på plats.

Jag höll inte 1 bar orginal. Jag hade 0,8 bar mätt före spjälet dvs något under i plenumkamaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.