AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
785

Rost E39 -98

Har upptäckt en rostfläck i en skarv på förardörrens överkant. Tycker det är ganska uselt på en så ny bil. Någon med liknande erfarenheter? Täcker rostskyddsgarantin eller gäller den endast "genomrostning" som hos alla andra tillverkare?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Urshult, leta efter lackskarvar i kanterna runt dörren. Det kan vara omlackat och dåligt underarbete... Har själv råkat ut för det på en E36 jag hade tidigare. Även tvätt i automattvätt genererar snabb rostning pga det salta vattnet(återcirkulerande som surnar till). Jag tror rostskyddsgarantin gäller genomrostning. Dock på E38 fick jag ny baklucka efter 19.500 mil pga små blåsor, dvs antydan till rost men inget rostangrepp. Hör med din auktoriserade ÅF, dom frågar moderbolaget som svarar för alla garantireparationer/ beslut. inte kul när rosten kommer krypande....

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Mr
42
Mr Beemer
320dA Touring Xdrive - 10
Jag tror nog att du får hjälp fr ÅF.
Tror inta att dom vill att det skall sprida sig att en 98:a rostar?
Fläcken har kommit i en skarv i "fönsterramen" som på min bil är matt-svart ("Blackline"?). I övrigt finns inga synliga lackskarvar eller andra tecken på dörren (eller bilen i övrigt) som tyder på omlackering, etc.

Jag ska ta det med å.f när jag servar nästa gång.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Vänta inte med att ta upp det med BMW. Mitt råd är att köra dit direkt. Sedan är det en självklarhet att de ska fixa det på garantin, ska inte ens vara en sekunds tvekan på det.
De är kinkiga på om bilen är servad hos aukt BMW-verkstad eller inte. Är den inte det kommer de garanterat att trilskas, men annars är det troligtvis inga problem.

/Micke
523i -96
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Rostskyddet är ju en garanti som inte har ett smack med vilken service som gjorts på bilen eller ej. Trilskas verkstaden är det bara att kontakta BMW Sverige direkt som jag ser det.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett av villkoren för rostskyddsgarantin är att "årlig karosseriinspektion" har utförts av aukt BMWverkstad. När jag hade garantiärende på 740:an tog dom kopia av serviceboken innan dom faxade allt till Garantiavdelningen på importen. Kolla längst bak i serviceboken där står klara besked. Detta gälelr då den 6-åriga rostskyddsgarantin de svensksålda bilarna är utrustad med. Hur det funkar med importer vet jag inte. Min verkstad har hjälpt till med småsaker på min importerade 540 óch sett till att importen stått för notan. Å andra sidan så genererar jag nog dom en del omsättning, men ändå det ska inte spela nån roll. Lycka till!

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
peter 523 i
ramarna är av lättmetall, och rostar därmed inte.
Men det kan bli korrosion
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag får ny baklucka på min importerade 525 TDS Touring -98 nu i september, pga en rostfläck 2 x 4 cm stor. På insidan av bakluckan! Min erfarenhet är att BMW är väldigt tillmötesgående, eller är det bara här i V-ås?

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.