AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
934

DLS UP36 eller R36? Någon som kan bidra med erfarenheter?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag ska köpa antingen ett DLS UP36 eller ett R36 till min 325 coupe -92.
Är det ngn som har några erfarenheter av dessa kit?
Är det värt prisskillnaden att satsa på ett UP36 eller är R36 ett bättre val?

Mvh. BlueBeemerBoy
Varken eller!! Tycker DLS låter för "vasst" i mina öron gillar bättre det mjuka goa ljudet från t.ex. Infinity eller MB Quart men bästa rådet är att åka till en BRA butik provlyssna flera olika kit inte bara DLS kanske med t.ex. en favoritskiva hemmifrån som du vet hur den skall låta bry dig inte så mycket om vem som vinner flest tävlingar eller ballaste märket tycker du kitet för 795:- låter bättre än ett kit för 3500:- så köp det du gillar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Gasar-Magnus att du bör provlyssna högtalarna. Helst i den radio-förstärkar-högtalarkombination som du sedan skall ha! Detta då olika förstärkare och radioapparater låter lite olika. En "vass" radio i kombination med en "vass" förstärkare och "vassa" högtalare, kan bli tråkigt!
Å andra sidan kan en "vass" högtalare" passa en "mjuk" förstärkare osv.

Tänk också på att framförallt högtalare behöver en viss tids inspelning innan de låter som de skall!

Mvh
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok!
-Fick lite att fundera på där...
Får väl kolla upp läget lite. Har alltid trott att DLS var bland det bästa.
-Tack för inläggen!

//BlueBeemerBoy
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
DLS äe väldigt bra högtalare, men som med alla högtalare bör man kolla att de fungerar klangmässigt med de andra komponenterna i systemet och inte minst med egen smak.

Mvh
Robsarve
DLS vasst och Infinity och MB Q mjukt och gosigt???
Går ni på något eller har jag fel på mina öron?

Nåväl, det finns massor av prylar därute, av de två kiten du nämde är UR-kitet trevligast, men om det passar dina övriga grejjer är en annan sak. Mer om detta på Bilstereoskolan
på www.nordicaudi.com ->bilstereo ->artiklar
Rob: Yes revaxör till dig *S* nej då, som jag också påpekar i mitt inlägg "... i mina öron.."

Min uppfattning grundar jag på ca 15 års HiFi nördande kombinerat med en del bekanta som kört många SASCA tävlingar men smaken är som baken: bred och delad ( tack och lov för det)

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tack för alla inlägg!
-Kan bara säga att jag slog till på ett kit ur Magnesiumserien istället efter att ha pratat med diverse firmor som säljer DLS.
Den ska ge riktigt go mellanbas om jag sköter mig vid installationen.
Wish me luck!!!
//BlueBeemerBoy
låter fint du tänk bara på att det kan ta 20-40 timmar in ljudet "lossnar" (dvs koner med mere mjuknar upp och börjar låta riktigt bra.) hoppas du blir nöjd!!
Ljudet lossnar....

Ett skrock som ger mej eksem, men jag vet att jag får på huvet av en massa "guldöron".

Det är väll bara så att jag inte har tillräckligt bra hörsel, men jag har aldrig hört någon som helst skillnad på en ny högtalare och en "inspelad".

Skulle uppskatta ett blindtest i Bilstereo tidningen tex

Mulle
Mulle: alldeles sant den flexibla kanten mellan kon och korg är ofta lite hård p.g.a. tillverknings processen/lagring osv. efter ett tags användande mjuknar kanten lite och blir mer flexibel och följsam ( och vanligen bättre ljud som följd) det omvända gäller sen efter några år då kanten blir för mjuk och membranet tillåts "fladdra fritt" då är det dags att byta

Att du inte hört det förvånar mig då fenomenet är ganska lätt att höra när man köper nya högtalare hemma eller i bilen

Vad gäller tester så näms ordet i var och var annan artikel i HiFi tidningar och BST.. så det är nog tämligen väl förankrat eller har du bättre belägg för att det är skrock mer än din personliga övertygelse??
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Håller med Gasar-Magnus!!
Kan du inte höra skillnad bör du nog gå o kolla hörseln!!
Ett tips till er som har "gamla" högtalare med "gummi-upphängning" av kon:
Köp Parafinolja på Apoteket o pensla försiktigt på gummikanten, akta konen om den t.ex. är av papp!! suger åt sig olja då!!
Detta trick fräschar upp gummit lite o högtalaren (kan) blir lite roligare i ljudet igen.
Fungerar på såväl hemma som bilhögtalare, men oftast har ju klimat o värme plågat bilhögtalare betydligt värre än hemma!

Rock On!!
Om någon kan visa på en blind test där någon lyckats peka ut det nya systemet emot det gamla 8-9 ggr av 10 så ska jag gladeligen byta åsikt.

Själv har jag som sagt aldrig hört någon skillnad, men jag har iochför sig inte gjort en jämförande test. Det kan vara svårt att minnas hur det lät för säg 20 timmar sedan.

Måste hur som helst var marginellt

Mulle
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Varierar lite med högtalartillverkare oxå, vad har du lyssnat på??
Ett par Super-Duper-Megawatt-Vrålljud-högtalare hörs det säkert inte på, men då låter ju o andra sidan allt skit!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.