AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
458

Sänka försäkringspremien

Li
16
Lina
540iA-94
Tänk på att importbilar registreras i försäkringsbolagen det år de tas in i Sverige. En bil som inregistreras i Sverige år 1998 ser i försäkringsbolagens papper ut att vara 5 år.Råkade själv ut för detta när jag inhämtade offert från mitt bolag( Folksam ). Min bil är en 1994 540 men hade klassats som årsmodell 1998. Min premie sjönk från 6664:- till 5011:-
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Det ska jag tänka på :-)

325 iX - "weather or not"
Hmm...
Skulle vara intressant och veta var "ungefär" i Sverige du bor, då jag för några dagar sedan gjorde prisförfrågan hos just folksam på en 540iA touring -94 (imp 96) och fick ett pris på drygt 10400.
I och för sig så kör jag mer än 2500 mil/år, så det är kanske det som drar iväg på priset, men jag bor på landet (Rydsgård i Skåne) och inte i storstan... (iofs nära färjorna och bron till kontinenten, om nu det inverkar på priser/stöldbegärlighet)
Skadefri sedan 1985, då jag tog körkortet.
mvh
Stefan
Li
16
Lina
540iA-94
stiffe66) Bor i Blomstermåla 4 mil norr Kalmar. Tips! Gå in på folksam.se sök vidare till bilförsäkringar, skriv in reg-nummer och fyll i övriga uppgifter, klicka på beräkna och ni har tjänat många fina kronor.
>Lina
Ok, ska prova där för skojs skull, när där är öppet :-\

Provade för nåt år sen där och hörde på en gammal "ådi" A8.
1100 i månaden ville de att jag skulle betala...hick

Får nog kolla ifall det är nåt personligt eller så..hehe
Och jag som aldrig har behövt ersättning från förs-bolaget...man har bara betalat och betalat i alla dessa år...

Det liknar nästan MC-premier, nåja typ 800/mån kan det ju vara värt för en 540, men finns det billigare så...
Får nog begära in offerter från fler bolag och jämföra.
Folksam säger att de inte höjer premien för att det är en importbil, som vissa bolag gör.
Tycker bara att det låter sjukt högt ändå.

Ha det

mvh

//Stefan
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Lina

Fick du premieuppgift online?
Jag har aldrig lyckats få reda på prisuppgifter angående BMW-försäkringar på internet. Detta gäller alla dom stora försäkringsbolagen. Det står bara att man ska ringa deras kundtjänst. Provade att fråga på morsans volvo,då gick det minsann bra att få en prisuppgift direkt...
Det är väl en massa av deras parametrar som spelar in antar jag.

//Jörgen

Mattan
På Importbilar brukar man inte få prisuppgift online.

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Det funkar inte med svensksålda BMW heller...

//Jörgen

nog bara tråkbilar som ligger i deras databas...
nl
113
nls
i3 -17
Prova Länk det tar några dagar så får du svar från flera bolag jag sänkte min försäkring med 1000:-/år på att lägga in uppgifterna där. Det är på en importbil och det var inga bekymmer.
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Ska prova detta ,tack för tipset.

//Jörgen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.