AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
399

En fråga om olja?

St
53
Stubben
318is coupé -92
Vad händer om man häller för mycket olja i motorn? Vilka packningar kan tex gå sönder?

MVH//TF
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Packboxar fram samt bak på motorn. På vevaxeln. Det blir mycket jobb att riva ner en manuell låda och byta en indränkt koppling samt att oljan rinner ut fram och ner på kamremm i det fall motorn har det.
Olje pumpen tar stryk av att få stora luftblåsor om oljan sipprar ut och inte minst allt som rör sig i en motor. Hurså? Har du överfyllt?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Glömde säga att även mycket små överfyllnader får koncekvenser för avgasreningen. Vevhusvent mår ju inte heller bra, täpps ju igen och det får till följd att motorn får ett övertryck snabbt.
heh, inlägget fick mig att tänka på en släkting som överfyllde sin v***o med två liter olja i motorn, tryckte ut alla packboxar och kompressionen försvann totalt, var bara att byta motor. tänk på det...

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Sådana historier är tråkiga. Själv renoverade jag en Susuki motor för 24´ på jobbet en gång för två år sedan. Efter 50 mil häller den dåren i diesel i motorn, alltså inte i tanken och mängden var runt 15 liter så jag började nästan gråta. Tomgången var runt 4000 varv. Som tur var hade jag redan fått betalt. : P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.