AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
361

AUSTRALIENS GRAND PRIX 2003

Äntligen är det snart 9:nde Mars.
Då får vi se hur väl BMW har lyckas med sin motor.
Ryktet säger, konstanta varv tal över 19000 och en bra bit över 900hk..
Hoppas Williams har tänkt till, och tagit fram ett konkurrerande chassi, men tydligen är Ralf Schumacher missnöjd med årets bil.
Det vådar inte gott.
Med tanke på Michaels varv rekord på Fiorano och Imola, blir nog Ferrari svår stoppade även i år.
Jag är patriot, så jag tippar dom tre bästa så här:
1.Ralf Schumacher
2.M.Schumacher
3.JP Montoya
Vad tippar ni?

"BMW make the world faster"
Tyvärr så verkar det nya chassit inte leva upp till föväntningarna. Mario Thiessen sa i Stuttgarter Zeitung (har jag för mig) att de inte var nöjda men hoppades kunna hitta problemen. De ska iallafall köra FW25:an direkt från start. Mclaren verkar börja med fjolårsbilen. Toyota och Jaguar (!) verkar få bra fart på sina bilar också. Jag tror det blir en tuff säsong för Williams (tyvärr), men hoppas att de klarar hålla sin andraplats.

1. M Schumacher (super fuskaren, hatar den killen)
2. JP Montoya (det är hjärtat som talar, inte hjärnan)
3. R Barichello (ser felstavat ut men orkar inte dubbelkolla)

/T.P.
När fuskade Schumi? Han gjorde en ful grej mot Villeneuve för några år sedan, men det kan väl inte kallas fusk.
Jag undrar också samma sak som M-pire. Visst har Schumacher kört fult ibland men att han skulle vara någon superfuskare är bara strunt.
Personligen tycker jag att Schumi få väl mycket skit överallt.
Vissa har svårt att se hans storhet.Det är bara att konstatera:
Förnärvarande är han bäst av alla.Finns ingen som kan matcha honom.Såg det senast i Belgien 2002.Han körde skiten ur dom andra.Sedan kan Montoya och övriga snacka om att alla kan vinna i fjolårets Ferrari.Det stämmer inte....
Schumi är en mästare, det är bara att inse.
Montoya kan bli en stor stjärna, om han använder hjärnan lite bättre.Fruktansvärd brutal förare.
Villneuve är en mästare, men sitter i dålig bil.Alltid roligt att se på när han är på gott humör.
Läste en atrikel om Minardi: Dom hade en test på Fiorano med Minardis 2 sittsiga bilar.Schumi körde och Paul Stoddard satt ibak.
Varven som Schumi körde, hade han klarat 107% spärren på den snabbaste tiden han satt med fjolårets Ferrari.Helt otroligt...

Det har gjorde mot Villneuve 97 var ett superfusk försök. Men han gjorde likandant något år tidigar fast då funkade och han tog titlen. Har man fått en titel genom ett förstöra för någon annan så förtjänar man ingen respekt. Sen får man inte glömma att han var med om att beordra Rubens om att sakta ner för att han själv skulle kunna vinna. Läste ett repotage i Top Gear för några år sedan att de andra inom F1 cirkus har gett honom smeknamnet "the hun who´s no fun" (tysken som inte är rolig) just pga av sättet som han beter sig på.

Den störste av dem alla var givetvis Senna. Av de förare som är aktiva nu så är mina favoriter Montoya och Villneuve. Tvekar inte en sekund på att Villneuve och Montoya hade kunnat göra lika bra varv som Schumacher i samma bil.

Anledninge till att Schucher är så överlägsen är inte bara att han är i bästa teamet utan också att teamet är helt uppbyggt på honom.

Var läste du den artiklen om Minardi, låter helt otroligt, verkligen.

/T.P.
Glöm sedan inte hur "hjälpsam" han var när Irvine höll på att vinna titlen för Ferrari.

M-pire: "Han gjorde en ful grej mot Villeneuve för några år sedan, men det kan väl inte kallas fusk." Vad kallar du det då? Han körde medvetet på en annan bil för att förstöra den. Om han hade lyckats hade han fått VM titlen (precis som han gjort en gång tidigare). Om inte det är fusk vad är då fusk?

/T.P.
DanTheMan
Ursakta...men e det inte lite larvigt att halla pa en motor ???
T.P: Jag läste artikeln om Minardi i F1 News.....

DanTheMan: Det kan man ju tycka ioförsig, men i mitt fall är jag inte riktigt okey med Williams och dess herrar P.Head och F.Williams lösningar.
Jag har många polare som gillar Merca, men inte gillar McLaren för Ron Dennis är en riktig buffel.
Drömmen vore om BMW själva skulle ha ett eget F1-stall.
Det har spekulerats i det en hel del.Skulle kanske inte vara helt fel.Tysk perfektionism...................
Var mycket lättare när BMW leverade motorer till Brabham och ATS, på 80-talet.Okey, sporten var mycket enklare på den tiden.
Men än då...............

T.P,

Nu är det ju så att Michael Schumacher är anställd hos Ferrari som spenderar drygt 3 miljarder kronor per år på F1 och då vill dom självklart vinna titeln. Så när Irvine var nära att vinna mästerskapet så var det inte bara Schumacher som hjälpte till, utan det var såklart order från högre upp som sa åt Schumacher att hjälpa till. Troligtvis så låg det i Luca Di Montezomolos intresse att få nåt för investerat kapital. Och får man som Schumacher runt 300 miljoner kronor om året i lön så förväntas man att följa order vilket han gjorde både i det fallet och när han passerat Barichello. Varifrån har du fått att han beordrade Rubens att sakta ned?

Schumacher har som du säger det bästa teamet för tillfället men han har stor del i setupen och inställningarna av bilen som gör att hans bil uppför sig precis som han vill. Naturligtvis har de andra förarna också det men Schumacher ligger snäppet före här. Man kommer helt enkelt inte dit han är idag om man inte är bäst, svårare än så är det inte. Han är den bästa föraren, det märks på "flytet", i regn och vid omkörningar osv. Och inte att glömma go-carttävlingarna som körs årligen där Schumacher är snabbast också och då har alla samma bil.

Hmm, hur var det nu...1989...Senna och Prost...vad hände egentligen?;)
T.P. Det är ett bra tag sen jag såg bilderna när Shumi och Ville krokade ihop. Schumi sa väl att han försökte "stänga dörren"..hmm ja hjärnsläpp var det nog ändå. Nu blev han ju av med samtliga poäng så man kan ju inte säga att han fuskat till sig väldsmästartitlarna. Och som janne säger, vad hände 1989 när Senna & Prost krokade ihop.

Janne: Jag tror inte att Schumacher försökte hjälpa Irvine mer än han absolut var tvungen till av den enkla anledningen att han ville vara den förste som tog hem titlen till Ferrari på X antal år. De Go-Cart tävlingar han har ställt upp i de senaste åren har han knappast vunnit, men han har varit i toppen och det är väldigt bra med tanke på att han inte kör Go-Cart särskilt regelbundet.

Schumacher är onekligen en av världens absolut skickligaste förare inget snack om saken. Men han är en av fulaste också, även om han har lugnat ner sig de senaste åren (han behöver inte vara ful när han är så överlägsen pga av bättre bil).

Det är ju allmänt känt om man följt snacket efter Barichello insidenten att Todt frågade Schumacer över radio om vad han tyckte att de skulle göra. Det var knappast någon som tvingade honom att göra som han gjorde. Är det någon som kan göra som han vill i ett stall så är det väl Schumacher.

M-pire: Samma sak som Schumacher gjorde på Ville ´97 gjorde han även när han tog en av sina titlar med Beneton, därför kallar jag honom för fuskare!

/T.P.
T.P,

Jag talar om de go-carttävlingar som arrangeras med de andra F1-förarna och inte vanliga go-cartförare.

Tvinga och tvinga...Självklart var det ju bara Schumacher som styrde bilen men jag skulle i samma situation gjort det jag blev tillsagd till. Jag tror ändå han har en hel del respekt för Ferrariledningen.

Så då låter vi helt enkelt Senna gå efter namnet superfuskare här efter också.
Ok då gör vi det. Tycker ni verkligen att de grejor MS har gjort är ok? Är det så en förare bör bete sig? Är det inte fusk att medvetet försöka förstöra en konkurents bil? Men visst ni får givetvis tycka vad ni vill men jag vet vad jag anser.

/T.P.
T.P,

Nej, det tycker jag inte är okej. Jag tycker att det ska straffas ordentligt. Men så länge de håller sig inom regelboken så är det bara att acceptera, tycker jag, även om de kör fult ibland. Men att köra in i någon annans bil med vilje är inte acceptabelt.
Vem var det som råkade ut för Schumis första "påkörning"? Hill? Hade Schumi åkt av banan och förstört sin bil sekunden innan och krocken blev när han for upp på banan igen? Jag måste se det där igen för att våga uttala mig tvärsäkert om vad jag anser. Men eftersom han inte blev diskad i efterhand den gången så måste ju tävlingsledningen ansett att det var en olyckshändelse, och dom har ju tillgång till alla data från bilarna så dom borde kunna göra en korrekt bedömning.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Schumi och benetton var ju avstängda för en olaglig bil samma säsong som han körde in i Hill. Att det inte blev en diskning av Schumi där måste vara det mest tveksamma sedan Senna och Prost körde av varandra i varje avgörande lopp. Och straffet 97 var att Schumi och inte teamet blev av med alla poäng för det året var också sjukt tamt. Hade dessa incidenter hänt i fjol tex hade straffet varit mycket hårdare, även om FIA fjäskar för Ferrari ;o)

Tyvärr verkar det som om McLaren och Ferrari blir starkare än Williams i år om dom inte får ordning på aerodynamiken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.