AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
448

Startmotorproblem vid kyligt väder.

Läste att flera haft liknande problem med sina bilar som jag.
Jag har följande... (325iA -94)
Vid kyligt och ev lite fuktigt väder så kan startmotorn vägra starta.
En stund senare, helt OK igen (rena Lottot).
Nytt batteri och välservad.
Det enda man hör är ett litet "klick" som om startmotorn försöker dra.

Vad tror ni om teorin att det är något med kolen i startmotorn?
(Jag funderar på att plocka ner den och renovera.)
el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Det där klicket du hör är när solinoiden till startmotorn slår ut.
På den axeln sitter det ett drev som ska driva runt motorn för att den ska starta.
Det verkar som om du inte har riktig kontakt i startmotorn och du inte får ström för att driva drevet.
Prova och tjuvkoppla startmotorn direkt ifrån batteriet för att se om felet sitter i startmotorn eller om det kan sitta i ett relä eller t.o.m. i tändningslåset.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Ett riktigt gammalt bonnatrick när man hör solenoidklicket men startmotorn vägrar att dra runt är att banka lite på starmotorn med en hammare (inte för kung och fosterland, utan bara lite lagom). Fungerar det efter det har man två alternativ: 1) Banka på den varje gång det krånglar tills den ger upp för gott. 2) Inse det pinsamma i att behöva bearbeta sin Bimmer med hammare innan start och istället byta/renovera startmotorn.
Tojne
Kolla att jordflätan mellan - (minus) på batteriet/chassiet och blocket är hel annars tar starten tjuvströmfrån närmast ledare som kanske inte räcker till... och då orkar inte starten bara solenoiden...

// Tojne
Kolen i startmotorn är förmodligen slut, när den stannar i ett "olyckligt" läge så blir det inte kontakt nästa gång, helt slumpmässigt. Alternativt så är kontakterna i solenoiden som sluter strömmen till motorn brända eller slut. En liten brännpärla på kontakterna kan göra just som beskrivs att det klickar till med inget mera. Man får demontera startmotorn för service och kontroll.

FP
Startmotorn sitter väldigt dumt till vad jag vet.
Några tips & trix hur man smidigast får bort den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.