|
|
|
|---|---|
|
Tänkte att det var dags för ett byte av bromsar bak igår, har suttit på trummor + belägg en längre tid nu. Så jag satte igång, demotering är inga problem, det är vid monteringen som lagen om all jävlighet träder fram! Efter mycket passande och trixande sitter sen beläggen på plats, jaha, bara trumman kvar då tänker man, men icke! Jag höll på i säkert 2timmar innan jag gav upp och satte tillbaka de gamla trummorna. Skillnaden var tydligen för stor jämfört med de slitna beläggen å trumman, omöjligt att sätta dit!! Tröck ihop kolven allt vad det gick, sen går det ju inte mer, finns ju ingenstans för beläggen att ta vägen. Någon som vet nåt trix man kan ta till? (från en som garanterat ska skivor bak på nästa bil!!!) | |
|
Hihi, vet hur det kändes när man var ny mek..... Jo det finns ju alltid en handbroms. kolla upp expandern samt att wiren inte är justerad för de slitna beläggen. ; ) |
|
| Jomen, den där självjusteraren.. den drog jag ju i botten!, finns inget mer där inne som kan ge mer "plats" åt trumman.. | |
|
Är du säker på att du fick självjusteringsgrunka på plats helt rätt? Det finns en klack på någon brick-liknande historia där som skall in i ett spår. Sitter inte den helt rätt blir avståndet för stort. Sen kan jag instämma med föregående talare: Om någon micklat med justeringen av handbromsen (tror bland annat man kan ändra framme i mittkonsolen, men är lite osäker) så kan det ju ändå vara så att handbromsen ligger på liiite, liiite och det kan räcka. Du har fanimej helt rätt: INGEN borde ha uppfunnit trumbromsen. Det finns ju inga fördelar med konstruktionen eller? Jag kan då inte komma på nån iallafall... Nä, sätt sån skit på Fordar och annat och bespara oss med smak när det gäller bilar problemet. |
|
|
Jag vet en fördel med trummbroms. Jag får mer att göra, eller... :D Till och med tyngre fordon som Mercedes ( 50 ton ) börjar ju få skivbromsar med skiftande resultat. Du KrillE du har väl inte köpt trummorna på bilbuttriks ( biltema ). Sitter självjusteringen åt rätt håll som fartoflakt skriver. Kan inte tänka mig något annat. |
|
|
Hehe.. precis!, Till och med gamla saabar har skivor runt om! Skäms BMW!!! Jo, att nån mixtrat framme i konsollen är inte omöjligt!.. Får be nån kompismek kolla på det, jag menar... Det ska ju funka, på något sätt! Näe, vet inte vad det är för märke på grejorna, fick med dom med bilen. Antagligen nåt skitmärke som BREMBO eller nåt =).. näe. hehe. |
|
|
Trummor bak är ju det bästa man kan ha , önskar att det satt det på 528'an. Då slipper man rostiga skivor och kärvande ok.... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Måste nog hålla med David! Det är extremt få bilar som egentligen skulle behöva skivbromsar bak. I vårt klimat/hastigheter orsakar skivor bak mest bekymmer med rostiga skivor och kärvande ok pga för liten belastning på bakbromsarna. Mvh |
|
|
David och Johan: Ni har en poäng där. Det är en riktig Volvo-klassiker. Morsan ringde och var helt förtvivlad för att "bilen satt fast". Jag gav henne tipset att satsa lite extra bara och visst: Morsan och bilen fick fart som skjutna ur en kanon. Bokstavligt talat... En fördel med skiva är ju dock att konstruktionen är enklare att greja med (kanske går på ett ut iof eftersom det ändå oftast finns en separat trumma för handbromsen). Och, tro mig, trummor kan också rosta. =) |
|
Mattan |
Bromsarna mår bra av att ANVÄNDAS ibland,så rostar dom inte ihop!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.