AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.914

Bilder på mitt grenrör.

Sida 3 av 3
såg dit rör det rör mig djupt att se det du kommer att få en obehörd hetta runt blocket vilket inte e så lycket du bör klä in grenröret med bandage.
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
pitebo:
När det gäller rostfritt så måste man glödga innan för bästa resultat. Allt drar sig något enormt när det är i rostfritt, så jag gjorde en jigg som jag skruvade fast grenröret i innan jag stoppade in det i en ugn på jobbet (1050grader i 9 min).
Nu har jag perfekt passform på det, medans många som inte glödgar grenröret får det snett efter första varmkörningen när spänningarna släpper. Detta gäller rostfritt.

Jag tycker det är snyggt med betade rör, men efter första körningen så kommer det ändå att ändra färg til en grön-grå-guld-brun nyans. Anledningen till att jag betade är för att få bort allt skit och kunna upptäcka om det fanns några porer (nu fanns det inga porer alls!).

fredrik82:
Som du såg så har jag borttagna hjulhus på bilen, så det kommer in massvis med kylande luft överallt. Visst det är alltid bra med bandage, men då hade jag lika gärna kunna byggt i svartstål (är ju lite snyggare nu). Sen sitter ju grenröret så högt upp att blocket inte tar så mycket stryk.
Känsligare delar som t.ex fjäderbenet kommer jag att skydda med aluminium.
Krigh: jo att det slår sig det vet jag, mitt grenrör byggde jag ju i rostfritt oxå, men det är feta 12mmplattor mot topp och turbo, så det finns mkt att plana från, jag har redan fräst ytorna i pinnfräs så det är 110%rakt!!

jag har ju inte varmkört mitt grenrör, men det är polerat med autosol, rätt blankt faktiskt, en kompis har ett liknande i sin alfa, blir trevligt guldfärgat när det varmkörts! en sån ugn skulle man kanske kasta in skiten i, jag har en platta som jag kan bulta fast det vid, eller så planar jag bara om det om det slår sig, vilket jag inte tror att det kommer att göra!??

Det där med bandage är ju både och! turbon mår bättre utan!! temperaturen för turbinen blir ju aningen lägre, vilket är gött!!, jag skall inte linda, utan sätta en värmeskäld mot innerskärmen!!
ant
vad har du för toleranser när du säger att det är 110% rakt?
även om det är fräst med krona så kommer det att slå sig några hundringar pga den längd som plattan har.
enda sättet jag kan komma på att få det helt rakt är att spänna med spikar i fräsbordet och sedan köra med ett snabbstål med arborr, lågt varvtal med lägre matning.
möjligtvis skulle du kunna hyvla det, men hur som helst så kommer man nog inte under en tolernas på +/- 0.02 på en så pass lång platta.
slipning är kanske också ett sätt men det alstrar en del värme.

dock så tror jag att en tolerans på säg +/- 0.05 inte ställer till så stora problem på ett grenrör, då det dras med så pass jämt moment över hela plattan.

==========
Länk
ant: jo det kan väl inte vara så kritiskt. En så lång plåtbit anpassar sig nog efter ytan den skruvas fast på. Dessutom har man ju en packning som ska kompencera för lite variationer..
ant
japp det är helt rätt.

jag tror även att slipning av anliggningsytan inte är att rekommendera. då det är det säkert bättre med en lite grövre yta, liknande en yta efter snabbståls bearbetning. detta pga packningen som "bygger upp" de ojämnheter som uppstår.

jag var mest ute efter att få fram hur grymt svårt dt är at få något helt 100% rakt efter en skärande bearbetning.

det var inte meningen att låta gnällig på nåt sätt.
bygget ser mycket snyggt ut Krigh!

==========
Länk
Ja, men om vi säger så här då ant, det funkar att planslipa grenrör på bandputs oxå! så planfräsning är nog fullt tillräckligt!!, det är gjort på en mekansisk verkstad av kunnig personal och jag lovar att det är rakare än vad ett orginalgrenrör är, så tätt blir det med allra största säkerhet!!

och en lite fråga bara, vem sätter sig och mäter tolerans på en grenrörsplatta som är planfräst??=) om det går att decka block i planfräsar så duger det till ett grenrör oxå=)

det skulle planslipas, men gick inte att spänna fast i slipen!
Hej!

0,02 mm planhet är absolut inte nödvändigt på ett grenrör...

Men vill man ha den planheten så går det ,vi kör 1500mm (längd) med 2 hundradelars tolerans på jobbet. Detta i en vanlig fräsmaskin.
Har man flänsplattan uppspänd när man svetsar den ,samt efteråt avspäningsglödgar efter svetsningen så brukar inte planing vara nödvändig.

Det man dock kan få se upp med om man använder en hel flänsplatta som är brukligt på vissa bilar ,är att materialet utvidgar sig ganska ordentligt vid höga temperaturer. Och då vill gärna plattan röra sig. Då kan man få problem med otäthet om man har otur... Men detta avhjälpes enkelt genom att såga isär flänsplattan så man får separata flänsar för varje cylinder. Och ha en liten "spalt" mellan varje platta. Så materialet kan röra sig lite.

Mvh Ante
ant
mycket bra sätt att slippa flex i materialet Ante.

det bästa är nog i såna falla att använda sig av separata flänsar på en gång, då undkommer man momentet med separeringen av flänsplattan efter svetsning.

men men det verkar ju lösa sig på de flesta sätt så att diskutera toleranser på enstaka hundringar känns som overkill. trots att det var jag som tog upp det från början..

==========
Länk
vilka grovlek och gods har ni på m20 grenrören?

Nu har jag äntligen fått rör :)

Har tänkt på om man skulle ta och leda alla rör till ett 3" rör som den leder till flänsen mot turbon. Lätt att bygga på detta sätt men hur blir funktionen då? Är 3" för stort för att få rätt driv på avgaserna? Om jag leder rören en efter en in i 3" röret, hur funkar det då? Spelar det roll hur långt röret är?

Tacksam för alla synpunkter och tips!

fulingbusen:

Enligt en av exemplen i GIK:s lilla turboskola som finns i deras katalog, har dom dragit alla rören till en samlingsrör som är av samma diameter som vart och ett av de enskilda rören. Detta för att hålla pulshastigheten uppe.

Det är nog ingen mening med att ha mycket grövre än turbons inlopp skulle jag säga.
så samlingsröret är bara dryga 40 cm i diameter?

40-50 millimeter ser det ut som på bilden, ja. (du menar nog inte centimeter...)
hehe, oj då. Menade mm så klart.

Då får det nog bli ett sådant bygge. Tror du jag kan dra in rören lite hur som helst (alltså inte alla på samma ställe, eller ska de in tillsammans.

Asså jag är ingen expert, men jag skulle tro att det är bäst att alla cylindrar får så lika avstånd till turbon som möjligt och så lika flöde som möjligt.
Och att man ska försöka hålla volymen i grenröret mellan topp och turbo så låg som möjligt.
Sen får du använda sunt förnuft.
Det är nog ingen katastrof om inte alla rören blir lika långa heller, men du vet i alla fall vad du ska sträva efter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.