AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.913

Bilder på mitt grenrör.

Sida 1 av 3
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Om jag gjort rätt med så ska det finnas några bilder här.

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Snacka om ormbo ;-) Svetsat själv?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Japp, det var lite klurigt på vissa ställen.
Det var ett finfint grenrör det där!! ta gärna fler bilder på 02:an och lägg in där!!

Själv lyfte jag i motorn och lådan förra helgen, ´lådan fick nästan plats bara med att använda slägga, men får ta och kapa upp lite oxå!! och kardanen från en 528 passade utan kortning!!! ibland har man flyt oxå=)

Du har inte kommit på nån enkel lösning på bakvagnsfrågan??
Grusse
Snyggt jobbat! Vad har du användt dig av för material? Det såg så blankt ut, eller har du ytbehandlat det?

Min M3 E30: Länk
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
När jag och kompisen bygde grenröret till vårat projekt tänkte vi alltid på att försöka få så lien volym i rören som möjligt. Vi byggde även kolektorn i en så liten vinkel som möjligt utan att kolektorn blev för lång om ni förstår hur jag menar.

Nu är jag inte alls någon expert på området. Det här var det första grenröret som jag byggt.

Det är en väldigt hög finish på ditt grenrör tycker jag..... väldigt fint! Även om jag själv skulle ha gjort det lite taigtare.

Det är väldigt intressant det här med grenrör tycker jag. Om det inte hade varit för att det tar sån tid skulle jag gjärna vilja exprimentera med olika längder på rör osv.

En sak som jag reagerade på, du bygger ju enligt pulsprinsipen.
Det man då inte vill göra är ju att "blanda" pulserna mellan 1,2,3 och 4,5,6 cylindrar. Undrar varför du inte drog fram rören till westgaten separat, så att dom inte går ihop så tidigt som du har gjort??

Vi drog separata rör ända fram till westgaten och gjorde sedan en plåt som skilde rören ända fram till ventilen i westgaten. Då kan pulserna omöjligt blanda sig med varandra. Ett annan ännu efektivare lösning är givetvis att ha två separata westgatar.

MVH. /Bonje

Häldre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Pitebo:
Det är möjligt att jag gör egna axlar och använder mig av 535:ans
knutar, vi får se.

Grusse:
Det är i rostfritt som jag har polerat innan svetsning, men nu ska
det glödgas och betas, så det blir kanske inte lika fint sen. Jag tänkte elpolera grenröret, men rören är för närma varandra så det går tyvärr inte.

Bonje:
Självklart så skulle jag vilja ha 2st Wg:s, men det kostar extra.
Troligtvis så blir det 2st till nästa år (vill bara få ihop bilen).
Pulserna till Wg:n ska inte vara något problem, vet många som åkt med liknande konstruktion, men om det blir problem så är det lätt att bygga om till 2 st istället.
Ok, då antar jag att du använder svingarna med nav och hela klabbet?? dvs som Jakan racing har på sin E21:a?? för att bara byta axlar med knutar känns lite sådär, man vill ju lixom ha bort dem där klena medbringarna som håller hjulen!

Fråga:vad är betas?? vad ger det? jag funderade på att elpolera mitt greenrör först, men det tar ju bort en tiondel av materialet på in och utsidan, så jag skiter i det!!

ska din bil gå nåt på gatan?? isf blir den nog rätt svårslagen!!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Betning är ett syrabad som tar bort allt orent. Bara rostfritt blir kvar. Har du slagg kan du se det som bortblåst efter en stund i ett bet-kar. Om du ska elpolera någonting så är det nästan ett krav att det är betat, om du har minsta slagg eler liknande kvar får du fläckar på materialet som inte blir elpolerat. Ett bet-kar vill man inte ramla ner i;)
Visa användare
1.114
Bonje
>Krigh

Nej, några problem tror inte jag heller att det blir. Men det fins ju alltid bra och mindre bra sätt att lösa saker på.

Hur ser motorreceptet ut i övrigt om man får fråga... ;-)

pitebo: ju tunnare rör desto mindre kylning på avgaserna...
Krigh, ska du inte linda bandage runt rören? Det kanske inte är så snyggt, men det håller effektivt värmen kvar i rören.
imenhoteb
Han har väl ett lindat på bild?.(i bilen)

HMM fundrat lite på detta med just såna här långa grenisrör? vet inte längden på rören men ser rätt så långt ut..

vill int gnälla men.. Om jag skulle komma på iden å rensa bort plåten runt på bmw som jag pillar med ibland..så!!

varför bygger ingen efter prinsip rakare rör ..inga onödiga böjar.. mm... vet att det e platsbrist i en bmw kaross ibland men..

varför ormbos boa ...om det går å undvika??

Visa användare
1.114
Bonje
Kanske för att om man inte vill kapa så är det kört.... Sen kan det vara lite marigare att i framtiden sälja ett grenrör där man har sågat bort halva bilen för att få platts med det....
Så tänkte iaf. jag när vi knåpade grenröret.
Jag lovar att Krighs grenrör är inget ormbo..... Då skulle du se vårat..... HAHA!! Jag blir så full i skratt varje gång jag själv ser det. Jag skulle inte vilja göra om det om man säger så ;-)

Visa användare
1.114
Bonje
Jaha.... Nu fick jag syn på bilden på bilen också...
Då kan jag hålla med "imenhoteb" om att det är ganska långa rör och ganska många "onödiga" böjar om man ser till hur mycket utrymme som finns. Jag vill inte heller klaga, jag är bara lite nyfiken på varför?!

Gas flödar väl kanske inte så mycket bättre i raka rör än i krokiga heller.. (Så länge som det är jämn area genom böjarna.
cl
81
claude
325ia cab91
m535 85
m545 86
530iat 93
det är användar vänlligt!! slipper demontera turbo och down pipe, för att byta tändstift
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ju fler böjar ju coolare!!

sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Håller själv på med ett grenrör nu, om det finns någen med plats för bilderna kan jag lägga upp dom. M20 motor 6-1 rör för TO3 fläns monterat underifrån.

Varför skulle ett tunt rör hålla värmen bättre?
I sådant fall skulle man bygga hus med papper som isolering!
Det håller värmen bättre eftersom luft är en bättre isolator än metall.
Mitt sunda förnuft säger mig att ju tjockare metall desto mer värme leds bort...
Eller vadå, har jag sniffat för mkt på etern nu igen? :)
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
det är ju inte för att det är biligare som man har tunna väggar celler i en kylare.
Luften är ingen isolator i detta fallet det är ju det som är kylmediet.
Däremot kan tänkas att ett tunt rör får upp värmen snabbare eftersom det är en mindre massa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.