AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
696

Har min 540 rasat! Hjälp,hjälp

Ke
6
Kentha
540IA-93
Hej alla glada bmw vänner,har fått ett problem på min 540 som inte låter billigt.
Motorn är svag och motar,sedan kommer det ett knack från insuget,låter som lager knack i en gammal b-20 men inte lika hårt ändå.
Kan det vara en lyftare som gett upp,trodde först att den dåliga gången på motorn berodde på läckage i ventilkåps packningen,(tändstifts hålen var helt fyllda med olja)men efter byte av packning så är det fortfarande samma sak med motorn.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är inte så att membranet har blivit kass??? Vet personer som haft sönder membranet, då blev bilen nästan obrukbar! Dålig tomgång???

MvH Bmw 4-ever

Länk
Ke
6
Kentha
540IA-93
Har hört talas om det där membranet,kan det orsaka "tickande " ljud från motorn?

Ke
6
Kentha
540IA-93
........glömde att säga att tomgången svajjar lite grann,men inte så att motorn vill dö.

Ke
6
Kentha
540IA-93
.......har precis gjort kompprov på bilen,till min förvåning så var det helt jämt komp på alla cyl,runt 14-15kg.
Var inne på att det var en ventil som blivit bränd men inte det,kan det vara en lyftare som gått?Kanske lyftaren fungerar som den ska när man drar runt den på starten,men när bilen startar så tappar den trycket?
Vet inte vad det kan vara för fel,kanske en tändspole som gett upp..
Någon som har lite tips och ideer?

Tack på förhand.

Om tomgången svajar är det tämligen säkert att det är membranet i insugskammaren.

www.uphillracing.com
Är inte membranet bytt så borde det vara totalrötet nu, så börja med att byta det.
det brukar bli mycket olja vid stiften när membranet läcker.
Ke
6
Kentha
540IA-93
Har beställt membranet idag,kan väl inte vara så svårt att byta,eller?
Har fått hört att tändspolarna brukar paja på 540,kan det stämma?

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Den sitter med 7 torsskruvar..
Asso kan meddela att de brukar sitta riktigt hårt.
Och de är grunda så det är mycket lätt att dra runt dem och vissa av dem sitter nästintill oåtkommligt...

Att tändspolarna skulle paja har jag ej hört ngt om...
Po
83
Pondus
525ia Touring -92
Ett gott råd om du ska lossa grunda torxskruvar: Om du kommer åt (vet ej hur det ser ut) så knacka ganska rejält på skuvarna med ett tillhygge t ex torx nyckeln eller en skruvmejsel. När du gör detta då släpper du spänningarna i de båda materialen och det blir enklare att lossa skruvarna.
Lycka till!!

Varför kör inte alla BMW?/ mvh Roger
Länk

_____
Micke
Länk
Länk
När jag bytte mitt membran fick jag ta till huggmejsel på några av skruvarna. Snacka om finmekanik :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.