|
|
|
|---|---|
|
hur vass kam kan man ha i en m30 3.5l utan átt ventilerna slår i kolven??? har hört att man tappar efekt på låga varv ju vassare kam man har.... stämmer det?? och varför i så fall??? //henrik | |
|
Det finns många parametrar på en kam, vet du. Ni som kan detta bättre, rätta mig om jag har fel i min beskrivning... Lyfthöjden och kamvinkeln är ju det som bestämmer om ventilen tar i kolven, dvs. hur många mm öppnar ventilen och var är kolven då? Sedan har vi duration och overlap. Durationen beskriver hur många grader av ett varv som ventilen är öppen vid ett visst ventilspel, som ju oxå påverkar. Overlap är det antal grader som avgas- och insugsventilen är öppna samtidigt. En kamaxel kan alltså ha olika duration och lyft på insugs- och avgassidan och denna duration beror på nockarnas utformning samt på ventilspelet. Att man får sämre tomgång med en vass kam beror framförallt på att man har mycket overlap. Detta för att hinna få in oförbränd gasblandning och ut avgaser tillräckligt fort på höga varv. Micke |
|
|
tack för den förklaringen den var lärorik men hur många grader kan man ha i en m30 3.5l..... jag har tänkt att byta så jag får lite mer kräm i motorn jag 241 hk nu med portad topp och extraktor..... någon som har något förslag till vilken kam som är vettig..... //henrik |
|
|
Kolla med Motornord. Det finns ju ett antal kammar att välja bland, men det som styr valet är ju resten av modifieringarna. Alltså, tänk dig hela motorn från luftburk till slutljuddämpare som ett långt rörsystem med ett visst gasflöde. Då hamnar ju kamaxeln någonstans på mitten i det systemet. Det är ju ingen vits att byta en sektion(=kam) mitt på rörsystemet till en grövre dimension, eftersom gasflödet totalt inte ökar alls av det. Det gäller alltså att köpa grejor som lirar ihop med de grejor man redan har! Precis sådana bedömningar bör man överlåta till proffsiga trimningsfirmor eftersom de ju redan har provat alla tänkbara kombinationer:) Micke |
|
PETER.O |
3,5 m30 motorn har bra flöde i toppen så den svarar rätt bra på lite vassare kam.Om man bygger om till separat- trottlat så kan man gå på ännu vassare kam(mer överlapp), utan att förstöra så mycket på lågvarv. Mvh Peter |
|
jag har portad topp och exraktor rör.... jag tänkte det var kammens tur nu eftersom den börjar bli sliten.... sen ska jag göra något åt styrboxen........ så jag tycker att jag har sätt över lite från början till slut..... det är dax för kammen helt enkelt.... någon so har något förslag eller någon som kör m30 motor med trimm kam som kan rkomendera något............. //henrik |
|
|
varför ska man ha mkt overlap? jag trodde det ledde till baksug i grenröret som sabbar verkningsgraden på aggregatet... |
|
PETER.O |
Vilket aggregat??? Mvh Peter |
|
peter.o vad menar du med separata trottlar?? Hur går man til väga för att bygga det?? MVH magnusson |
|
|
Burn rubber burn På överladdade motorer brukar man ha mycket mindre overlap än på sugmotorer. Läs här www.enem.se/katalog/kamaxlar/2.asp Mvh Fredrik |
|
PETER.O |
Ett gasspjäll per cylinder. Mvh Peter |
| Separata throttlar gör nog inte så mycket skillnad på vad man ska ha för kamaxel. Fördelen med dessa är mer att man får en snabbare reaktion från att man trycker "Los plattos bottos" till att motorn uppfattar detta och börjar varva. | |
PETER.O |
ojay. Det gör stor skillnad, har du en väldigt vass kam(mycket överlapp) så går motorn väldigt dåligt på tomgång och låg belastning. Mvh Peter |
|
Jovisst går en motor dåligt på låga varv med mycket overlap, men det påverkas inte av var spjällen är. Åtminstone förstår jag inte varför det skulle göra det. Vad som däremot antagligen påverkar lågvarvsegenskaperna vid mycket overlap är längden på insugsrören. Peter, har du upplefvt det i praktiken? |
|
PETER.O |
Jo jag har upplevt det i praktiken.Anledningen till detta fenomen är att när man kör med delgas så är det ett undertryck i insuget, som suger in avgaser i insuget.Ju större volym som insuget har mellan spjäll och insugsventil ju större mängd avgaser i insuget, som motorn sedan suger i sig och motorn går inte specielt bra med kanske hälften av insugingsluften bestående av avgaser, det blir som om man hade en gigantisk EGR-ventil.Detta är fenomen känt bland motortrimmare,konstruktörer.På fullgas spelar det (nästan)ingen roll var spjällen sitter. Mvh Peter |
| Ok. Det var en bra förklaring som jag godtar. Har inte tänkt så mycket i dom banorna förut, men det stämmer som du säger. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.