|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
på mitt lock i 525:an -90 står det att det ska vara chf 7.1. |
|
Tapani |
Neste Farm Oil 10W30 kör jag med funkkar riktit bra t.o.m. i kölder som -35. |
|
Finns en liten risk med att bara kolla på locket, ibland lossnar det klistermärke som anger CHF-olja och under det står det ATF-olja instansat/ingjutet i locket.... Att använda vanlig motorolja eller annan olja som ej är avsedd för hydraulsystem kommer med största sannolikhet att orsaka läckage eller servopumphaveri på lite sikt! Mvh |
|
|
Nej i min M3:a 2.5 har jag åtminstone kört 7-10 år med vanlig motor olja. Har fungerat i alla väder. Dom rekomenderar dessutom detta vid min bmw märkesverkstad och så är det ju också ett mycket billigare alternativ! |
|
|
Uppföljning: Har nu kollat upp saken där bilen servades av förre ägaren (Jarls Bilservice i Hbg) som säger att de alltid brukar ha i vanlig ATF Dexron röd. När jag dock suger upp lite olja från behållaren finns det egentligen ingen tillstymmelse till röd färg i den, åtminstone inte så signalröd som oljan brukar vara när den är färsk. Min olja är snarare brun-grön. Kan färgen mattas av med tiden, eller är det helt enkelt fråga om en annan olja, och vilken i så fall? Vill INTE orsaka onödiga läckor i styrväxeln!! Tacksam för råd! Mvh /Pewe |
|
Deliq |
> Pewe Om du har vanlig servo och ingen nivåreg. ska du ha ATF. Har du nivåreglering eller servotronic eller både och ?? Om du har något av ovanstående alternativ är det antingen LHM eller CHF. I min fd 540 -93 hade jag både nivåreg & servotronic och till den skulle det vara CHF 11S. Vet du inte säkert, så kolla med en aukt. verkstad vilken utrustning du har. Nivåreg. är enkelt att se men servotronicstyrningen vet jag inte hur man ser skillnad på mot vanlig servo. M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
OK, tack för svaret. Har ingen nivåreglering, men har ingen aning om jag har servotronic eller ej (vad är det?) Hmm, att det ska behöva vara så knepigt... Frågan är nu snarast vad som är värst - att köra omkring med för lite olja (nivån ligger helt UNDER stickan i locket) eller hälla i fel sort (med allt vad det kan leda till)? Kanske ska man trots allt fylla på olja - även om det är fel sort - och vid nästa service (om ett par månader) be att de tömmer systemet och byter ut oljan... Eller börjar frätandet på packningar etc med en gång? Mvh /Pewe |
|
|
Pewe! Servotroninc är en enhet som minskar servoverkan i styrningen när hastigheten ökar. Skall ge bättre vägkontakt i ratten. Om du har det skall det gå en sladd som avslutas med en kontakt som är ansluten i botten av styrväxeln. mvh BLJ |
|
|
Uppföljning 2: Det står AP6 på mitt lock. Nån som vet vad denna beteckning står för? Mvh /Pewe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.