AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.409

M3 e46 larm?

Ko
55
Kosmos
M3 smg 02
Jag tänkte testa larmet på bilen igår........Hände INGENTING....Jag låste med fjärrlarmet....öppnade med nyckeln......då ska larmet gå. Jag slänge in en kompis i bilen och låste,då ska larmet gå. Jag skakade bilen,då ska larmet gå.........en det hände Nada.....Nån som kan hjälpa ?!

ingen ro utan åror.lugn och ro med motor båt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur länge lät du polarn sitta i bilen? Dröjer ett tag innan det aktiveras. Om du inte tryckt två gånger på låsknappen förstås, då aktiveras inte kupe och nivåskyddet alls.

P.s
Reserverar mig för att M3:an har ett annat larm men det lär ju inte vara sämre än övriga e46:or.

Mvh
Anders S.
Är den svensksåld eller importerad? Importerade har inställningen att du ska kunna slå av larmet genom att öppna låset.

Nu kommer jag inte ihåg riktigt men det finns ett sätt att slå av och på kupésensor/skak/nivåsensor, typ så att inte bilen larmar som en galning på en biltransport. Tror att det är att hålla inne "larm"-knappen riktigt länge men kommer inte ihåg. Sedan har jag för mig att det var samma sak för att aktivera dessa igen.

Har du ingen instruktionsbok (RTFM) :D
Larmet avaktiveras när man låser upp med nyckeln här i Sverige också som standard! Det går dock att ändra i bilens Car & Key Memory på en verkstad.

/RS2
RS2: Din gamla navi-räv ;)

OK, jag fick för mig att det var "tysk" standard eftersom fina försäkringsbolagen alltid pratar om att man skall omkoda "till SVENSK standard" dvs att man inte ska kunna larma av via förardörren då man har en direktimporterad bil.

Jag har alltså fixat om detta mha BMW-verkstad.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Du kan testa genom att öppna huven och trycka ner kontakten och larma bilen. Vänta 10-15 sek och släpp upp.

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Ko
55
Kosmos
M3 smg 02
Tackar och bockar för informationen grabbar!

ingen ro utan åror.lugn och ro med motor båt!
RS2>>är du riktigt säker på detta, dvs att i svensksålda bilar avaktiveras larmet när man öppnar dörren med nyckeln? I mitt fall tjuter nämligen larmet när jag låser upp bilen med nyckeln efter att ha larmat den med fjärren.

/Dominik

P.S Hur är det då med själva immobilaizern? Aktiveras den först när man larmar bilen med fjärren lr så fort man drar ur nyckeln ur tändningen? Bra att veta då man har bilen ståendes längre perioder i garaget. Då kunde man enbart nöja sig med att låsa bilen med nykeln och spara på batteriet.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
veva ner rutan (hissa) larma bilen bock dig in och försök frida om pipipipi låter det """"!!

Mvh/ Daniel
När bilarna levereras ifrån fabriken så har de olika inställningar enligt den centrala kodningsnyckeln (ZCS) för respektive land. Dessa inställningar kan dock vara olika mellan olika bilmodeller och årsmodeller och dessutom så uppdateras kodningsnyckeln kontinuerligt så standard inställningarna förändras också.

Om det går att avaktivera larmet genom att låsa upp bildörren med nyckeln så är det nog en bra idé att låta verkstaden koda om detta. Jag vet att vissa BMW återförsäljare gör detta som standard vid leverans av nya bilar så det kanske är därför det skiljer på olika bilar också.

Det som är konstigt är att försäkringsbolagen tillåter detta för svensk sålda bilar men inte för importerade bilar!? Sen så säger vissa försäkringsbolag att BMWs larm inte är godkända men enligt If och Dial så är BMWs larm godkända!?

Här har ni några bra länkar med information om bilens alla Car & Key Memory funktioner och vad som går att ställa in på olika bilar.

/RS2

Länk
Länk

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
> Om det går att avaktivera larmet genom att låsa upp bildörren med nyckeln så är det nog en bra idé att låta verkstaden koda om detta. Jag vet att vissa BMW återförsäljare gör detta som standard vid leverans av nya bilar så det kanske är därför det skiljer på olika bilar också.

Vad tjänar man på det?
Det finns fler saker än nyckeln som man kan sätta in i dörrlåset... Så det finns nog en orsak till varför försäkringsbolagen är oense om hur bra BMWs larm egentligen är och därför rekommenderar de flesta att man ändrar denna inställning. Själv så fattar jag inte varför BMW levererar bilar i Sverige med denna inställning?

/RS2
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Tänk på den lilla reservnyckeln. Du måste ju kunna låsa upp med den och även styra larmet. Då måste du ju gå via nyckelhålet.

Min e46 import kan jag larma via nyckelhålet.

Sätt nån i bilen och larma på. Vänta mer än 30 sek och be din kompis hoppa som en gris i bilen. Då skall larmet gå.

/// Peter Ooi
0707475500
peter.ooi@telia.com
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
RS2,

Larmet avaktiveras inte om du inte öppnar med en korrekt nyckel så vad spelar det för roll då?

Johan, det är därför larmet inte är godkännt i vissa länder om man inte ändrar inställningen...

Dominik, startspärren fungerar oberoende av larmet och det drar inte många mA.

/RS2
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
På min så går larmet när msn öppnar med nyckeln och stängs av vid start utav bilen. Eller då man vrider nyckeln till läge 2.
På min svensksålda 318 -02 är det exakt som för Ico.
Nu är det ju ingen M3 men antar att larminställningen är lika.

///Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.