AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.605

Missljud Tickande när bilen är avstängd.

jo
183
josef
525IA Touring-02
Tidigare så hörde jag ett jätte jätte litet surande ljud från kliman (knapparna), när jag stängde av bilen och drog ut nyckel. Det ljudet försvinner när jag låser bilen,efter ca 5-10 min.

Problemet är att det låter mycket mera än förut , kan inte höra ljudet när bilen är i gång, bara när bilen är avstängd.

Vad kan det vara ???

MVH

jossi
tja, har samma surrande i min klima, skulle va kul om ngn hade en liten förklaring till varför.. =)

Mvh Björn
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sök på tidigare inlägg.

Kliman jobbar under ca 10-15 minuter efter att man slagit av tändningen så detta är helt normalt.

Men sök som sagt så hittar ni mera utförligt.
:)

Mvh
Anders S.
Be
2
Bengt.a
523i -97
Jag har samma fel. Det "surrar" från mittkonsolen. Jag bytade bilbatteriet i sommras (-02) till ett 70 Ah, där satt ett 55 Ah innan. I december var batteriet slut en dag när jag skulle starta bilen ! Mycket underligt tyckte jag. Jag har mätt strömförbrukningen och den ligger på 0,640 Ah, det är inte normalt. Inte konstigt att batteriet inte håller om man inte kör varje vecka. Vet något vad det är som tar ström hela tiden ?
Har ni mätt strömmen ?

Mattan
Bengt.a: Prova o mät förbrukningen typ 30 min efter att du slagit av tändningen. Förhoppningsvis får du ett mycket lägre värde då.

Tänk på att så fort du öppnar bakluckan för att komma åt batteriet och mäta så går bilen ur sleepläget och drar fullt normalt 2-4A under 15 min.
Osäkert hur det är på -97 men på senare modeller släcks skuffbelysningen (och även innerbelysning om man glömt denna) efter 15 min när bilen går ner i sleep igen, då kan du mäta, skall vara runt 20-40mA max. Lite halvknepigt att mäta, tångmetrar är otillförlitliga vid så små strömmar, och du får lossa en batterikabel för konventionell mätning. Då vaknar bilen igen, och du får vänta 15 min osv...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.